06-Dec-2020, 01:23 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Dec-2020, 01:42 AM door 365cycle.)
(05-Dec-2020, 01:30 AM)kuŝbiciklo schreef: Vast wel een keer van "heretical mode" gehoord zeker? Over "out of the box denken" gesproken!
Wist niet dat het zo heette, maar ken het concept wel, en het is een leuke.
Er gebeurt nog meer dan dat, want feitelijk wordt het minder efficient maken van een niet zo heel efficiente overbrenging hier gebruikt om de auto efficienter te maken.
Ik heb drie Priussen en een Lexus IS gereden (één in bezit, drie leasebakken). In de latere modellen varieert het toerental op de snelweg soms ook; van zowel de 1.8 als de 2.5 motor heeft men een heel nauwkeurig vastgelegd bij welk toerental die motor het meest efficient is. Het komt niet vaak voor, maar bij een bepaalde snelheid en belasting kiest de motor er soms voor om de accu bij te laden op de snelweg, om vervolgens die lading weer te gebruiken om de auto aan te drijven, om daarna de accu weer op te gaan laden... etcetera.
Ik had het zowel met de Prius III als met de Lexus vaak rond 107-108 km/h op cruise control. Je hoort de motor dan soms even wat meer op toeren komen, om 3 minuten later weer naar een lager toerental te gaan, etcetera.
(05-Dec-2020, 11:23 AM)PietV* schreef: We dwalen af van het onderwerp CeramicSpeed Driven .Afdwalen houdt een forum vaak interessant
(05-Dec-2020, 11:23 AM)PietV* schreef: Kiezen tussen comfort en wegligging. Vering contra veerdemping. Dien is het gevolg van onvoldoende veerdemping.En een slecht niet compromisloos ontworpen kettinglijn.
(05-Dec-2020, 11:23 AM)PietV* schreef: Efficiënt omgaan met het netto vermogen van de mens. De meest efficiënte ademhaling, hartslag en trapfrequentie vinden. Vele sporters ademen verkeerd en verbruiken onnodig veel bruto energie. Je leefwijze aanpassen en zorgen dat die circa 120.000 km bloedvaten zoveel mogelijk open blijven en de endotheelcellen optimaal de binnenwanden bekleden en super glad houden. Kransslagaders als van een jonge sporter.
(05-Dec-2020, 11:23 AM)PietV* schreef: Deze oude rot weet dat het beter kan. Technisch perfect fietsen. Levert meer op dan een verbeterde kettingaandrijving ooit kan besparen.Beide statements bekken lekker, maar brengen een fietsontwerper weinig. 99,9% van de kopers van een fiets willen vooral dat die fiets binnen hun wensen en bereik zo efficient mogelijk is.
Dit geldt voor al die mensen die een elektrische fiets kopen, of investeren in een dure wielrenfiets, maar ook voor mij als velonaut/ligfietser/roeifietser.
Wat ik namelijk nog éxtra uit mijn lijf weet te peuteren gaat me op willekeurig welke fiets ik rijd helpen.
(05-Dec-2020, 11:23 AM)PietV* schreef: Als je de fiets als geheel efficiënter wilt maken, dan moet je op alle weerstanden scoren. Niet een uitgezonderd. Lucht-, transmissie-, rol, hellingsweerstand. Dan wordt dan een VM die steeds verder, met ketting, doorontwikkeld wordt. In combinatie met de rijder zal leefwijze een positieve bijdragen kunnen leveren.
Daar verschillen wij dus van mening. De ketting als eis stellen is in mijn ogen weigeren out of the box te denken.
Wat je hier zegt, is als 150 jaar geleden stellen dat de basis voor sneller transport altijd een paard moet bevatten, omdat paarden nu eenmaal de grootste, sterkste gewillige lastdragers zijn.
Het is pas correct op het moment dat je stelt dat met wat wij op dit moment weten de meest efficient human powered voertuigen een kettingaandrijving hebben.
Het filmpje dat je één post verder deelde onderschrijft dat weer.
Aannames brengen je alleen sneller bij een doel als je daar ook vooral snel wil zijn.
En daarmee ga ik deze discussie even laten voor wat het is ;-)