20-Dec-2020, 03:02 PM
Ja kan er een boek over schrijven, hoe nonchalant ligfietsers omgaan met de sporing van een driewieler. Als je bedenkt dat bijna elk voertuig wat rond rijd standaard voorzien is van een stuurstang die linkse en rechtse draad heeft, hiermee kun je de lengte van je stuurstangen zodanig langer of korter maken dat je sporing klopt.
Voertuigen met voorwielaandrijving hebben standaard uitspoor, voertuigen met achterwiel aandrijving hebben standaard toespoor.
Dit is nodig omdat tijdens het rijden de wielen of aangedreven worden of geduwd worden.
De afstelling moet zodanig wezen dat tijdens het rijden de voorwielen parallel aan elkaar staan. Hiermee voorkom je energieverlies en bandenslijtage.
De meeste velomobielen onder ons hebben geen verstelbare stuurstang, je kunt de verbinding van je stuurstang 1 hele slag verstellen, maar daarmee heb je een erg groffe afstelling.
We kopen een velomobiel om met zo weinig mogelijk energie zo snel mogelijk te rijden, bandenspanning oke, goede stroomlijn oke, lichtlopende ketting/lagers oke, lichtlopende banden oke, kapjes op de spiegels oke, en zo nog een paar.
Maar vraag je naar: "hoe is je sporing", dan zie je verbaasde gezichten. Ueeeh wel goed denk ik, zegt men dan.
Ik heb loopvlakken gezien waar de richels rubber er bijna afvallen, zoveel wrijving tijdens het rijden.
Kost vreselijk veel energie en banden, die ook niet goedkoop zijn.
Velomobielen met 6 mm uitspoor, is geen uitzondering als ik ze controleer.
Een velomobiel moet nl. altijd in stilstand toespoor hebben, tenzij hij voorwiel aandrijving heeft.
Aanpassing van 1 aangepaste stuurstang kost een beetje in verhouding met de aanschafprijs van een velomobiel.
Daarnaast gaan je banden veeeeeel langer mee, die ook niet goedkoop zijn.
En je fiets makkelijker of sneller, net wat je wil.
Persoonlijk snap ik niet dat heden ten dage, er nog steeds velomobielen gebouwd worden zonder een stuurstang met linkse en rechtse draad.
Voordeel is wel, ik heb er handel door :-)
Voertuigen met voorwielaandrijving hebben standaard uitspoor, voertuigen met achterwiel aandrijving hebben standaard toespoor.
Dit is nodig omdat tijdens het rijden de wielen of aangedreven worden of geduwd worden.
De afstelling moet zodanig wezen dat tijdens het rijden de voorwielen parallel aan elkaar staan. Hiermee voorkom je energieverlies en bandenslijtage.
De meeste velomobielen onder ons hebben geen verstelbare stuurstang, je kunt de verbinding van je stuurstang 1 hele slag verstellen, maar daarmee heb je een erg groffe afstelling.
We kopen een velomobiel om met zo weinig mogelijk energie zo snel mogelijk te rijden, bandenspanning oke, goede stroomlijn oke, lichtlopende ketting/lagers oke, lichtlopende banden oke, kapjes op de spiegels oke, en zo nog een paar.
Maar vraag je naar: "hoe is je sporing", dan zie je verbaasde gezichten. Ueeeh wel goed denk ik, zegt men dan.
Ik heb loopvlakken gezien waar de richels rubber er bijna afvallen, zoveel wrijving tijdens het rijden.
Kost vreselijk veel energie en banden, die ook niet goedkoop zijn.
Velomobielen met 6 mm uitspoor, is geen uitzondering als ik ze controleer.
Een velomobiel moet nl. altijd in stilstand toespoor hebben, tenzij hij voorwiel aandrijving heeft.
Aanpassing van 1 aangepaste stuurstang kost een beetje in verhouding met de aanschafprijs van een velomobiel.
Daarnaast gaan je banden veeeeeel langer mee, die ook niet goedkoop zijn.
En je fiets makkelijker of sneller, net wat je wil.
Persoonlijk snap ik niet dat heden ten dage, er nog steeds velomobielen gebouwd worden zonder een stuurstang met linkse en rechtse draad.
Voordeel is wel, ik heb er handel door :-)