Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hork van de dag
Citaat:Wat ga je doen met de bestaande ebikes bij verplicht stellen?

Als de bestaande e-bikes niet voldoen aan de huidige wetgeving is het eenvoudig, verplicht verbouwen tot ze er wel aan voldoen of van de weg halen als ze blijven rijden zonder aanpassing.

Als de huidige wetgeving de huidige fietsen toestaan is het ook duidelijk, na de ingangsdatum van de nieuwe wet moeten alle dan verkochte fietsen aan de wet voldoen en oudere fietsen die al op de weg zijn mogen blijven rijden. Net zoals je nu nog steeds onbeperkt hard mag kunnen gaan met een brommer van voor de invoering van de snelheidsbeperking (als je er een hebt die nog rijdt.)
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
(3 uren geleden)blokdoorn schreef: Als je wil dat de jeugd iets normaal vind en gaat doen, dan moet je dat zelf normaal vinden en altijd doen.  Als je wilt dat ze geen alcohol drinken, en je drinkt zelf geregeld…. Als je zelf meestal de auto pakt en als je fietst meestal op de e-bike…..

In één woord wordt dat 'voorleven' genoemd. Dat werkt heel sterk in de opvoeding.

Bij mij in de klas dus ook. Als ik het bijvoorbeeld te rumoerig vind in de klas, dan ga ik ergens heel stil en rustig ademhalend zitten. Na 10 seconden wordt het al stiller en na een halve minuut werkt iedereen weer rustig en stil.
Kinderen mogen niet op een tafel zitten, ik doe dat dus ook niet. Kinderen mogen niet schreeuwen, ik doe dat dus ook niet. Enz. enz.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
(4 uren geleden)Roepers schreef:
(, 12:11 AM)365cycle schreef:
(, 10:13 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb laatst een fatbike langs zien komen waar de ketting volledig stil hing naast de tandwielen, nu ja, met wat geschommel als de trapper langs kwam.

De sensor zat daar dus op de trap beweging en niet op aandrijfkracht.
Dat is bij veel goedkope E-bikes zo. Aandrijfkracht vereist eigenlijk een vermogensmeter. Veel ligfietsers weten wel wat die dingen kosten - in een fiets van €600 kan je geen apparaat van €400 verwerken.

Dat is een interessante opmerking. Mijn wijlen vader had een nieuwe e-fiets gekocht en klaagde erover dat de nieuwe fiets niet zo snel ging. Dat snapte ik niet. Die nieuwe fiets had geen zwakkere motor. Nu wel, de nieuwe fiets had een vermogensmeter in tegenstelling tot de oude.  En veel kracht had mijn vader niet meer. Op zijn oude e-fiets fietste hij dusdanig hard op smalle paden met scherpe bochten dat ik het gevoel had te scheuren op mijn ligfiets als ik achter hem aan fietste. Ik denk dat de vermogensmeter verplicht stellen in een e-fiets de nodige ongelukken kan schelen.

Bij de oudere geenratie op de e-bike spelen volgens mij (minstens) twee factoren mee.

Ten eerste zijn ze jaren lang gewend geweest aan (bio)fietsen met een snelheid van, bijvoorbeeld, 12 km/u. Met zo'n snelheid hoef je dus niet of nauwelijks in te houden voor een kruispunt of scherpe bocht. Dan moet je dat gedrag dus opnieuw aanleren wanneer je op je e-bike opeens wel 25 km/u gaat. En nieuwe kunstjes leren (of erger, oude afleren) blijkt vaak lastig.

Ten tweede geven veel e-bikes, zoals hierboven ook al geduid, een absolute in plaats van een relatieve ondersteuning. Dus in plaats van (bijvoorbeeld, getallen even uit de grote duim ter illustratie) het versterken van het geleverde vermogen van de berijder met 100%, 200% of 300% electrisch vermogen (in standen eco/normaal/turbo) wordt die bio-trapkracht (die je dan ook niet adequaat hoeft te meten) versterkt met 50, 100 of 150 Watt.   
Dit is echt niet alleen het geval voor de allergoedkooptste fietsen. In het verleden (ik kan het nu niet terguvinden) heb ik een kleine data-analyse van gereden snelheden met VanMoof e-bikes gezien. Wat bleek? Het overgote deel van de tijd reden die fietsen ofwel 19 km/u, of 25 km/u of 32 km/u, met smalle marges en bijna niets ertussen. Kennelijk levert bij VanMoof de 'eco' stand dus genoeg vermogen om 19 km/u te rijden, daarnaast waren er toch nog een aantal die niet op 'US-mode' waren gezet en dus keurig 25km/u reden in 'normaal', en een vrij groot deel was (uiteraard 'per abuis', want VanMoof-rijders zijn in tegenstelling tot fatbikerijders keurige burgers waar nooit kamervragen over gesteld hoeven te worden) wel in US-mode terecht gekomen en reed dus standaard 32 km/u.

Naarmate de geleverde trapkracht van de berijder zelf afneemt wordt het verschil tussen beide systemen (relatieve ondersteuning en absolute ondersteuning) logischerwijs steeds verder uitvergroot. Bij iemand die zelf 100 Watt levert op een e-bike die in +100 Watt stand staat, zakt bij 'inhouden voor een kruising' het totale vermogen (bio + electrisch) van 200 Watt naar 120 Watt (20 Watt bio vermogen, 100 Watt electrisch), waardoor de fiets merkbaar zal vertragen. Bij iemand die zelf nog maar 30 Watt levert zakt in dezelfde stand van ondersteuning het totaal vermogen bij de kruising misschien van 130 Watt naar 110 Watt (10 Watt eigen vermogen, 100 Watt electrisch), wat natuurlijk een veel geringer verschil in snelheid oplevert. Daarnaast zal deze zwakkere fietser eerder geneigd zijn een hogere ondersteuningssstand te kiezen, zeg 150 Watt (absoluut), wat bij dezelfde kruising een reductie in totaal vermogen van (30+150) 180 Watt naar (10+150) 160 Watt oplevert. En dat vertraagt de fiets natuurlijk nauwelijks...


PS:
Iets in mij zegt dat een vermogensmeter die een foutmarge van 10 of 20% mag hebben (voor een e-bike) en in grote aantallen wordt geproduceerd voor de gehele e-bike markt een heel ander prijskaartje kan hebben dan een SRM, Stages of Assioma-setje.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: Bob Hagendijk, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Aha zo wordt een buu...Dharm2004 — 12:18 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
We hebben een proble...Gideonaut — 12:04 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ongehinderd door eni...Tijanus — 11:45 AM
Hork van de dag
Ik heb laatst ...Tijanus — 11:32 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het is midden in d...Wim -de roetsende — 10:24 AM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Grootste voordeel ...Wim -de roetsende — 10:21 AM
Hork van de dag
Als je wil dat de ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Hork van de dag
Wat ga je doen met d...Willeke_IGKT — 09:23 AM
Hork van de dag
Als je wil dat de je...blokdoorn — 09:18 AM
Hork van de dag
Wat ga je doen met d...Hardloper — 09:02 AM
Hork van de dag
Ik heb laatst ee...Roepers — 08:30 AM
Rear wheel ratchet holder - velomobile ...
Lijkt me een relatie...TimSch — 07:58 AM
Rear wheel ratchet holder - velomobile ...
Berichtje sturen naa...Gideonaut — 02:40 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het is midden in de ...Gideonaut — 02:38 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb zo'n filament...Gideonaut — 02:25 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
na wat ruzie te hebb...365cycle — 12:14 AM
Hork van de dag
Ik heb laatst een ...365cycle — 12:11 AM