18-Jan-2021, 02:36 AM
Misschien verwoord ik mezelf verkeerd, maar deze feiten blijven overeind:
- mijn piekvermogen is een ruime veelvoud van wat ik een uur kan volhouden. Met de juiste fiets is dat piekvermogen (over een aantal seconden, geen toevallige uitschieter) 6 a 7 keer zo hoog;
- wanneer ik tot zo'n 85% van dat piekvermogen een aantal keer achter elkaar aanspreek heb ik vooral het gevoel dat ik geen lucht meer krijg, m'n benen voelen niet heel snel verzuurd. Ik herstel dan dus snel;
- ook bij langdurig op (te) hoog vermogen rijden krijg ik het vooral benauwd, m'n benen trekken het prima. een paar minuten op 350W hangen bij 115 rpm is geen probleem, mits ik dan nog lucht heb kan ik ook nog gewoon pieken, en na even op adem komen is dat ook geen probleem;
- ik weet niet of dat direct is waar je op doelt, maar ik heb in het verleden een innige band met m'n puffer gehad. Vanaf dat ik (voor een andere sport) beter leerde ademhalen en stopte met saxofoon spelen ging dat beter, sinds m'n 17e gebruikte ik 'm eigenlijk niet meer;
10 keer per minuut ademen? Haha. Ik heb het net geteld; zit nu achter m'n computer op een stoel, beweeg een klein beetje mee met m'n muziek, en ik adem 9 keer per minuut :-) Tijdens het fietsen gebruik ik m'n trapritme meestal als adem-metronoom, afhankelijk van wat ik probeer te doen adem ik dan op 1/2, 1/3 of 1/4, laten we zeggen ergens tussen de 20 en 45 keer per minuut.
Als jouw theorie klopt, dan zou mijn duurvermogen dus nog flink omhoog kunnen met betere ademhaling. Klinkt interessant, want dan zou ik dus m'n bereik dus ook vergroten (omdat ik gemiddeld harder kan rijden). Ik denk dat als ik met m'n huidige manier van sporten nu heel gericht ga trainen, dat ik krap over de 300W FTP nog wel ga halen. Als daar nog flink wat bij komt door beter ademhalen... ik ben benieuwd :-)
Maar... eigenlijk is bovenstaande offtopic. Als ik namelijk niet meer dan laten we zeggen 150W kan leveren omdat m'n scheen dan moeilijk gaat doen, dan heb ik aan een hoger duurvermogen ook weinig. Ik kan me daarnaast niet aan de indruk onttrekken dat het écht met houding/afstelling te maken heeft, en daar wil ik dus wel eerst even in verder zoeken. In de Milan heb ik dit nl. voor het eerst, terwijl ik geen onervaren velonaut ben. Daarnaast is mijn fysieke conditie nu minder dan afgelopen najaar, maar begin 2019 was het vele malen slechter.
- mijn piekvermogen is een ruime veelvoud van wat ik een uur kan volhouden. Met de juiste fiets is dat piekvermogen (over een aantal seconden, geen toevallige uitschieter) 6 a 7 keer zo hoog;
- wanneer ik tot zo'n 85% van dat piekvermogen een aantal keer achter elkaar aanspreek heb ik vooral het gevoel dat ik geen lucht meer krijg, m'n benen voelen niet heel snel verzuurd. Ik herstel dan dus snel;
- ook bij langdurig op (te) hoog vermogen rijden krijg ik het vooral benauwd, m'n benen trekken het prima. een paar minuten op 350W hangen bij 115 rpm is geen probleem, mits ik dan nog lucht heb kan ik ook nog gewoon pieken, en na even op adem komen is dat ook geen probleem;
- ik weet niet of dat direct is waar je op doelt, maar ik heb in het verleden een innige band met m'n puffer gehad. Vanaf dat ik (voor een andere sport) beter leerde ademhalen en stopte met saxofoon spelen ging dat beter, sinds m'n 17e gebruikte ik 'm eigenlijk niet meer;
10 keer per minuut ademen? Haha. Ik heb het net geteld; zit nu achter m'n computer op een stoel, beweeg een klein beetje mee met m'n muziek, en ik adem 9 keer per minuut :-) Tijdens het fietsen gebruik ik m'n trapritme meestal als adem-metronoom, afhankelijk van wat ik probeer te doen adem ik dan op 1/2, 1/3 of 1/4, laten we zeggen ergens tussen de 20 en 45 keer per minuut.
Als jouw theorie klopt, dan zou mijn duurvermogen dus nog flink omhoog kunnen met betere ademhaling. Klinkt interessant, want dan zou ik dus m'n bereik dus ook vergroten (omdat ik gemiddeld harder kan rijden). Ik denk dat als ik met m'n huidige manier van sporten nu heel gericht ga trainen, dat ik krap over de 300W FTP nog wel ga halen. Als daar nog flink wat bij komt door beter ademhalen... ik ben benieuwd :-)
Maar... eigenlijk is bovenstaande offtopic. Als ik namelijk niet meer dan laten we zeggen 150W kan leveren omdat m'n scheen dan moeilijk gaat doen, dan heb ik aan een hoger duurvermogen ook weinig. Ik kan me daarnaast niet aan de indruk onttrekken dat het écht met houding/afstelling te maken heeft, en daar wil ik dus wel eerst even in verder zoeken. In de Milan heb ik dit nl. voor het eerst, terwijl ik geen onervaren velonaut ben. Daarnaast is mijn fysieke conditie nu minder dan afgelopen najaar, maar begin 2019 was het vele malen slechter.