27-Jan-2021, 10:10 AM
(27-Jan-2021, 12:11 AM)365cycle schreef:(26-Jan-2021, 08:18 PM)Pmlucas schreef:Dat valt in de praktijk nog best wel mee, maar is sterk afhankelijk van de rest van het ontwerp.(16-Feb-2019, 10:31 PM)Bart Verbeek schreef: Een velomobiel ziet er wel enigszins claustrofobisch uit. Zijn er ook halfopen velomobielen?
Dat zou avrechts werken.
Een grotere opening zorgt voor meer turbulentie.
De voordeel van een velo is zijn betere aerodynamica. Punt.
De toename van turbulentie van een grotere opening zou er gauw ervoor zorgen voor dat een halfopen velomobiel minder nut zou hebben dan een gewone trike.
De Milan is grotendeels open te rijden (vanaf knieën), maar is dan qua snelheid zeker geen stakker. Een vriend heeft eens zo'n 180 km gereden met een vrijwel helemaal open Milan (totaal bijna 300 km met net geen 38 km/h gemiddeld...), en die was duidelijk sneller dan ik met de QuattroVelo
Ja als het opening op een oppervlakte zit wat toch weer turbulentie zou ervaren (dus als je de kop en kniekleppen van de milan weghaalt... voor je hoofd en de stroomlijnbult erachter) heeft het minder impact. Maar toch een impact, zeker.
Ik begreep / verbeelde eerder aan een concept waar het ook aan de zijkanten of voorkant open zou zijn. Dus echt half open. Dan heeft het onder normale omstandigheden veel minder nut, kan je beter op een klassieke trike of tweewieler gaan.