11-Feb-2021, 03:28 PM
Ik vind vooral de transmissieverliezen wel interessant. Die worden altijd gegeven als een percentage van het vermogen. Ik zie wel eens 98 of 99% voor een kettingoverbrenging langskomen. Maar volgens mij ligt dat niet zo simpel. Bijvoorbeeld:
De weerstand van de ketting door een kettingbuis is totaal niet afhankelijk van het vermogen. Als de fietser meer vermogen trapt dan gaat de kettingbuis niet meer weerstand leveren. Als deze weerstand ergens van afhankelijk is is het van de snelheid van de ketting. Lineair afhankelijk van de cadans, dus eigenlijk.
Datzelfde geldt voor alle kettingverliezen in het retourgedeelte van de ketting. De kracht in het retourdeel van de ketting heeft maar 1 bron; de veer van de derailleur (of alternatieve span-installatie). Het vermogen wat de rijder levert doet daar niks aan. Ook dit is dus linear afhankelijk van de kettingsnelheid en dus cadans.
Datzelfde geldt voor een derailleurwieltje. Wat die aan weerstand geeft is totaal niet afhankelijk van het vermogen dat de fietser levert.
Kortom: ik denk dat het stellen dat een bepaalde aandrijflijn van een bepaalde fiets een rendement heeft van zoveel procent veel te kort door de bocht is.
Dit alles natuurlijk even relatief aan de prakijk want ik weet dat het allemaal om héle kleine verliezen gaat. Desondanks wel interessant. Zeker op ligfietsen, omdat de aandrijflijn daar een stuk meer bochtjes maakt dan bij een gewone fiets.
De weerstand van de ketting door een kettingbuis is totaal niet afhankelijk van het vermogen. Als de fietser meer vermogen trapt dan gaat de kettingbuis niet meer weerstand leveren. Als deze weerstand ergens van afhankelijk is is het van de snelheid van de ketting. Lineair afhankelijk van de cadans, dus eigenlijk.
Datzelfde geldt voor alle kettingverliezen in het retourgedeelte van de ketting. De kracht in het retourdeel van de ketting heeft maar 1 bron; de veer van de derailleur (of alternatieve span-installatie). Het vermogen wat de rijder levert doet daar niks aan. Ook dit is dus linear afhankelijk van de kettingsnelheid en dus cadans.
Datzelfde geldt voor een derailleurwieltje. Wat die aan weerstand geeft is totaal niet afhankelijk van het vermogen dat de fietser levert.
Kortom: ik denk dat het stellen dat een bepaalde aandrijflijn van een bepaalde fiets een rendement heeft van zoveel procent veel te kort door de bocht is.
Dit alles natuurlijk even relatief aan de prakijk want ik weet dat het allemaal om héle kleine verliezen gaat. Desondanks wel interessant. Zeker op ligfietsen, omdat de aandrijflijn daar een stuk meer bochtjes maakt dan bij een gewone fiets.