(11-Feb-2021, 03:28 PM)Jurrien schreef: Ik vind vooral de transmissieverliezen wel interessant. Die worden altijd gegeven als een percentage van het vermogen. Ik zie wel eens 98 of 99% voor een kettingoverbrenging langskomen. Maar volgens mij ligt dat niet zo simpel. Bijvoorbeeld:Helemaal mee eens. Bij verschil in snelheid van de ketting treden wel hele kleine verschillen op.
De weerstand van de ketting door een kettingbuis is totaal niet afhankelijk van het vermogen. Als de fietser meer vermogen trapt dan gaat de kettingbuis niet meer weerstand leveren. Als deze weerstand ergens van afhankelijk is is het van de snelheid van de ketting. Lineair afhankelijk van de cadans, dus eigenlijk.
(11-Feb-2021, 03:28 PM)Jurrien schreef: Datzelfde geldt voor alle kettingverliezen in het retourdeel van de ketting. De kracht in het retourdeel van de ketting heeft maar 1 bron; de veer van de derailleur (of alternatieve span-installatie). Het vermogen wat de rijder levert doet daar niks aan. Ook dit is dus lineair afhankelijk van de kettingsnelheid en dus cadans.Helemaal mee eens.
(11-Feb-2021, 03:28 PM)Jurrien schreef: Datzelfde geldt voor een derailleurwieltje. Wat die aan weerstand geeft is totaal niet afhankelijk van het vermogen dat de fietser levert.Helemaal mee eens.
(11-Feb-2021, 03:28 PM)Jurrien schreef: Kortom: ik denk dat het stellen dat een bepaalde aandrijflijn van een bepaalde fiets een rendement heeft van zoveel procent veel te kort door de bocht is.Zeker. Kettingsnelheid, rechte kettingloop, derailleur of versnellingsnaaf, ketting over grote of kleine kettingwielen van de cassette en het trapvermogen van de fietser. Bij gering vermogen zijn de verliezen in verhouding groter dan bij hoog vermogen,
(11-Feb-2021, 03:28 PM)Jurrien schreef: Dit alles natuurlijk even relatief aan de praktijk want ik weet dat het allemaal om héle kleine verliezen gaat. Desondanks wel interessant. Zeker op ligfietsen, omdat de aandrijflijn daar een stuk meer bochtjes maakt dan bij een gewone fiets.Elke kettingrol of kettingwiel, waarbij de ketting in richting verandert, kost vermogen. Zeker met lagers die volgepropt zitten met vet.
Een aandrijflijn is prima te meten in een opstelling. Elektromotor op de trapas en een dynamo op de achteras. Cranklengte is fietser afhankelijk en het wiel rolweerstand afhankelijk.
Schakelen met de cassette geeft minder verlies dan met een derailleur.
Zie vanaf 0:42 https://www.youtube.com/watch?v=0MOxSW23_y4