11-Feb-2021, 05:30 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Feb-2021, 05:31 PM door 365cycle.)
(11-Feb-2021, 05:04 PM)PietV* schreef: Als je de luchtweerstand van een velomobiel wilt meten, moet de transmissie- en rolweerstand niet in de test worden meegenomen. Dat geeft vervuiling van het testresultaat.Klopt. Maar als je wil weten wat in de praktijk het snelst is, moet je geen test doen waarbij je praktijkomstandigheden na moet bootsen.
Wielrenteams liepen bijvoorbeeld ook tegen deze problemen aan, bij het zoeken naar de ideale opstelling van een groep rijders voor een tijdrit; het feit dat de wielen niet draaien in een windtunnel, en dat de rijders niet bewegen in een rolproef, maakt een verschil dat een besluit bemoeilijkte.
Dat laatste probleem hebben we met onze velomobiel niet, want zo heftig als mijn QuattroVelo bij dit sprintje bewoog, bewegen ze zelden. Blijven de veranderingen aan de onderzijde die in de praktijk wél optreden en in de windtunnel niet over.
(11-Feb-2021, 05:04 PM)PietV* schreef: Dus een rolweerstand test om de luchtweerstand te meten.Ik begrijp niet zo goed waar jij "rolweerstand test" ziet staan. Als je de rolweerstand wil meten doe je dat niet bij hoge snelheid, want de rolweerstand is met een goed afgestelde fiets op de juiste banden dan bijna verwaarloosbaar t.o.v. de luchtweerstand.
Werk absoluut niet met verschillende velomobielen, mede omdat de luchtweerstand de belangrijkste weerstand is, die kwadratisch toeneemt met de rolsnelheid.
(11-Feb-2021, 05:04 PM)PietV* schreef: Allemaal stortende factoren die de resultaten vertroebelen. De belangrijkste verstoring is de rijder. Die is nooit constant.Tenzij de rijder tussendoor even een toilet break neemt is die juist heel constant.
Tenminste, ik vind het niet ingewikkeld om stil te zitten en binnen 500g van hetzelfde gewicht te blijven gedurende één dag.
Samengevat: Heb nog geen overtuigende onderbouwing gezien van waarom een windtunneltest nuttiger gegevens gaat bieden dan een goed uitgedachte praktijkmeting, als je daadwerkelijk wil weten welke velomobiel sneller is. Het zegt vooral iets over of het ene ontwerp op papier beter lucht geleidt dan het andere of niet en blijft dan bij een indicatie, maar dan kan je in ontwerpfase beter met CFD aan de slag gaan. Of met een ontwerp gewoon in de regen gaan fietsen - de druppels worden prachtig uitgetekend over de metallic lak van de Milan.
Hier laat ik het effe bij