12-Feb-2021, 01:51 AM
Een van de uitspraken van Enzo Ferrari: "Aerodynamica is voor mensen die geen motoren kunnen bouwen." Bij de mens is zijn motortje beperkt.
Dat auto's met een goede Cw waarde per definitie zijwind gevoeliger zijn is niet juist. Wel bekend is dat snelle sportauto's soms een minder goede Cw waarde hebben om force down te creëren.
In de windtunnel van de TU/e kunnen de objecten draaien in de luchtstroom. "Zeilen" kan gemeten worden. Van achter meten kan, maar heeft veel minder zin. De rijwind komt van voren en frontale stroming is altijd de belangrijkste factor.
https://research.tue.nl/nl/equipments/windtunnel
Een praktijk test doen en nooit weten waar de verschillen liggen in de soorten weerstand is ook beperkt. Dat wordt dan gissen = missen.
Dat auto's met een goede Cw waarde per definitie zijwind gevoeliger zijn is niet juist. Wel bekend is dat snelle sportauto's soms een minder goede Cw waarde hebben om force down te creëren.
In de windtunnel van de TU/e kunnen de objecten draaien in de luchtstroom. "Zeilen" kan gemeten worden. Van achter meten kan, maar heeft veel minder zin. De rijwind komt van voren en frontale stroming is altijd de belangrijkste factor.
https://research.tue.nl/nl/equipments/windtunnel
Een praktijk test doen en nooit weten waar de verschillen liggen in de soorten weerstand is ook beperkt. Dat wordt dan gissen = missen.