13-Feb-2021, 05:42 PM
De totale luchtweerstand is een som van verschillende delen. De afmeting van het frontaal oppervlak, de dwarsdoorsnee van de grootste delen. Dus de onderbody ergens ter hoogte van de voorwielen met de hoofbobbel erbovenop geplakt. De gladheid, het ontbreken van wervelingen rond de body, maar ook het gebruik maken van toch al onrustige lucht om juist in dat bereik de spiegeltjes te plaatsen. Bij de Alpha zit er ongeveer bij de achterwielkast een deuk wat mogelijk de laminaire luchtstroming bevorderd. De lucht blijft dan beter vlak langs de body stromen. De laatste component heet in het Engels Wetted Surface, de hoeveelheid oppervlak die door de langsstromende lucht bestreken wordt.
Dus frontaal oppervlak, plus weerstand langs de body, plus de oppervlakte van die body. Zet je de Snoek naast de Quest, dan is duidelijk dat de eerste veel minder frontaal oppervlak heeft, ook is ie heel veel korter. De oppervlakte van de totale buitenkant van de body heel veel kleiner en heeft dus veel minder Wetted Surface.
Bij de huidige generatie snelle velomobielen ligt het punt waarbij de luchtweerstand de rolweerstand overstijgt erg hoog. Ik vermoed boven de 50 km/h misschien wel richting de 60. Ook de bandjes blijven interessant.
Bij de Battlemountain snelheids records blijkt de stroomlijn van de studenten van de TU Delft regelmatig bij de snellere te horen. Bij de Velomobielen blijkt de kunde van de "ambachtsmannen" als Daniel, Allart, Jens en Jan als bouwer/fabrikant tot zeer goede resultaten te leiden. Ik denk niet dat daar nog heel veel ruimte voor verbetering op aerodynamisch vlak is, zonder de praktische bruikbaarheid geweld aan te doen.
Groeten, Jeroen
Dus frontaal oppervlak, plus weerstand langs de body, plus de oppervlakte van die body. Zet je de Snoek naast de Quest, dan is duidelijk dat de eerste veel minder frontaal oppervlak heeft, ook is ie heel veel korter. De oppervlakte van de totale buitenkant van de body heel veel kleiner en heeft dus veel minder Wetted Surface.
Bij de huidige generatie snelle velomobielen ligt het punt waarbij de luchtweerstand de rolweerstand overstijgt erg hoog. Ik vermoed boven de 50 km/h misschien wel richting de 60. Ook de bandjes blijven interessant.
Bij de Battlemountain snelheids records blijkt de stroomlijn van de studenten van de TU Delft regelmatig bij de snellere te horen. Bij de Velomobielen blijkt de kunde van de "ambachtsmannen" als Daniel, Allart, Jens en Jan als bouwer/fabrikant tot zeer goede resultaten te leiden. Ik denk niet dat daar nog heel veel ruimte voor verbetering op aerodynamisch vlak is, zonder de praktische bruikbaarheid geweld aan te doen.
Groeten, Jeroen