Ben het in grote lijnen met je eens. Maar er kan nog steeds wat verbeterd worden aan de stroomlijn of vorm. Dit zal deels ten koste gaan van de stijfheid van de body, omdat golfplaten meer kunnen dragen dan vlakke.
Of die "deuken" de laminaire luchtstroom bevorderen kan pas in een windtunnel worden vastgesteld. In die deuken verandert de laminaire luchtstroom, ontstaat een lichte onderdruk en dus een lichte weerstand.
Het blijft een afweging op het oppervlak van de stroomlijn te verkleinen en daarmee de laminaire stroming sterker af te buigen, dat extra weerstand oplevert of het omgekeerde.
De gladheid het oppervlak is ongunstig voor de laminaire stroming. Dat geeft "kleef" aan de luchtstroom en dus turbulentie. Een grof mat spoten body houdt een laagje lucht vast, waardoor dat dun luchtlaagje op de body de laminaire luchtstroom "smeert". Niet wassen levert voordeel op. Zwempakken met een haaienhuidstructuur levert winst op.
http://www.bionischevrouw.nl/9-haaienpak...h-placebo/
Ook op een horizontale bodem in de midden is winst te behalen. Dat verkleint het frontaal oppervlak en vermindert drukverschillen en turbulentie.
Of die "deuken" de laminaire luchtstroom bevorderen kan pas in een windtunnel worden vastgesteld. In die deuken verandert de laminaire luchtstroom, ontstaat een lichte onderdruk en dus een lichte weerstand.
Het blijft een afweging op het oppervlak van de stroomlijn te verkleinen en daarmee de laminaire stroming sterker af te buigen, dat extra weerstand oplevert of het omgekeerde.
De gladheid het oppervlak is ongunstig voor de laminaire stroming. Dat geeft "kleef" aan de luchtstroom en dus turbulentie. Een grof mat spoten body houdt een laagje lucht vast, waardoor dat dun luchtlaagje op de body de laminaire luchtstroom "smeert". Niet wassen levert voordeel op. Zwempakken met een haaienhuidstructuur levert winst op.
http://www.bionischevrouw.nl/9-haaienpak...h-placebo/
Ook op een horizontale bodem in de midden is winst te behalen. Dat verkleint het frontaal oppervlak en vermindert drukverschillen en turbulentie.