21-Feb-2021, 12:34 PM
Ik rijd niet zo heel vaak op de rijbaan. Inderdaad moet je redelijk zeker weten dat je met het tempo mee kan, en ik ben niet zo snel. Ik rijd nog wel eens op de rijbaan, waar je zo'n fiets suggestiestrook hebt, die dan bij de rotonde een krap fietspaadje wordt. 2x een haakse bocht, het liefst met klinkertjes en als het effe kan ook nog met hoge stoepranden en of verkeereilandjes. Dan moet je terug naar 15 km/h ofzo. In dergelijke gevallen wil ik nog wel eens over de autostrook over de rotonde gaan, met iets van 30. Dat is ongeveer net zo snel als de auto's daar kunnen.
Een enkele keer wil bij mij de frustratie over de onmogelijke infrastructuur wel eens dusdanig oplopen, vooral in onbekende gebieden, dat ik naar de rijbaan uitwijk. Dan maak ik me er even minder druk om dat ik wat langzamer ben als de auto's. Ik heb het idee dat de Nederlanders donders goed weten dat er ergens gewoon een fietspad is en fietsers dus met getoeter en wijzen richting fietspad verwezen moeten worden.
Op sommige plekken zijn fietspaden soms zo slecht, vanwege de wegkwaliteit en of de vormgeving dat ik ze liever mijd.
Omdat ik zeer dicht aan de grens woon, rijd ik ook veel in Duitsland. Ook daar rijd ik af en toe op de rijbaan, zelfs op de B wegen die vergelijkbaar zijn met de Nederlandse N wegen. Soms is daar geen fietspad langs en kun je dus over de "vluchtstrook" een extra streepje asfalt rechts naast de buitenste witte lijn. Soms moet je dan gewoon op de rijbaan. N.B. dit zijn geen snelwegen! Ik heb het idee dat de Duitse automobilisten wat toleranter zijn, passeren over het algemeen ook zeer ruim en toeteren gebeurt bijna nooit. Overigens is het deel van NRW hier net over de grens ook redelijk dun bevolkt.
Ik heb wel eens politie auto's langs zien komen terwijl ik op de rijbaan reed, maar geen daarvan had een behoefte om met mij een gesprekje aan te knopen of op een andere manier een interactie te hebben.
Groeten, Jeroen
Een enkele keer wil bij mij de frustratie over de onmogelijke infrastructuur wel eens dusdanig oplopen, vooral in onbekende gebieden, dat ik naar de rijbaan uitwijk. Dan maak ik me er even minder druk om dat ik wat langzamer ben als de auto's. Ik heb het idee dat de Nederlanders donders goed weten dat er ergens gewoon een fietspad is en fietsers dus met getoeter en wijzen richting fietspad verwezen moeten worden.
Op sommige plekken zijn fietspaden soms zo slecht, vanwege de wegkwaliteit en of de vormgeving dat ik ze liever mijd.
Omdat ik zeer dicht aan de grens woon, rijd ik ook veel in Duitsland. Ook daar rijd ik af en toe op de rijbaan, zelfs op de B wegen die vergelijkbaar zijn met de Nederlandse N wegen. Soms is daar geen fietspad langs en kun je dus over de "vluchtstrook" een extra streepje asfalt rechts naast de buitenste witte lijn. Soms moet je dan gewoon op de rijbaan. N.B. dit zijn geen snelwegen! Ik heb het idee dat de Duitse automobilisten wat toleranter zijn, passeren over het algemeen ook zeer ruim en toeteren gebeurt bijna nooit. Overigens is het deel van NRW hier net over de grens ook redelijk dun bevolkt.
Ik heb wel eens politie auto's langs zien komen terwijl ik op de rijbaan reed, maar geen daarvan had een behoefte om met mij een gesprekje aan te knopen of op een andere manier een interactie te hebben.
Groeten, Jeroen