26-Feb-2021, 12:20 PM
Ik vind die snellere voertuigen op het fietspad juist helemaal niet zo erg; ik maak er zelf tenslotte deel van uit. Ook vind ik het onderscheid tussen (elektrisch) gemotoriseerde snelle voertuigen en "gewone" snelle voertuigen een beetje irritant.
Alleen zullen we wel regels op moeten opstellen om te zorgen dat daar ook goed mee omgegaan kan worden, en de infra aan moeten passen.
Wat suggesties die ik nu zomaar evne uit m'n dikke duim zuig:
- doorgaande fietspaden bij voorkeur 2,5m breed, of 4m wanneer ze in twee richtingen gebruikt mogen worden;
- inhalen met voldoende afstand (1,5m) verplichten en erop handhaven, ook voor snelle fietsers;
- wanneer voldoende afstand niet mogelijk is, dan een maximumsnelheid(sverschil) instellen voor het inhaalmanoeuvre;
- fietsen met een groot snelheidspotentieel verplicht voorzien van een correct werkende snelheidsindicatie (regel zoals bij auto's);
- infra aanpassen op hoge snelheid, dus geen plotselinge scherpe slingers of drempels in het snelfietspad, geen onnodige omwegen etc.;
- maximumsnelheid in de bebouwde kom omlaag naar 30 km/h, snelle fietsers en lichte motorvoertuigen op de weg tenzij er max. 25 km/h gereden wordt (ja, moeilijk te handhaven, ik weet het);
- regel dat de plek op de weg voor een fietser uiterst rechts is binnen de bebouwde kom en op smalle wegen laten vervallen - een fietser kan zichzelf vaak beschermen door z'n plek op de weg op te eisen;
Alleen zullen we wel regels op moeten opstellen om te zorgen dat daar ook goed mee omgegaan kan worden, en de infra aan moeten passen.
Wat suggesties die ik nu zomaar evne uit m'n dikke duim zuig:
- doorgaande fietspaden bij voorkeur 2,5m breed, of 4m wanneer ze in twee richtingen gebruikt mogen worden;
- inhalen met voldoende afstand (1,5m) verplichten en erop handhaven, ook voor snelle fietsers;
- wanneer voldoende afstand niet mogelijk is, dan een maximumsnelheid(sverschil) instellen voor het inhaalmanoeuvre;
- fietsen met een groot snelheidspotentieel verplicht voorzien van een correct werkende snelheidsindicatie (regel zoals bij auto's);
- infra aanpassen op hoge snelheid, dus geen plotselinge scherpe slingers of drempels in het snelfietspad, geen onnodige omwegen etc.;
- maximumsnelheid in de bebouwde kom omlaag naar 30 km/h, snelle fietsers en lichte motorvoertuigen op de weg tenzij er max. 25 km/h gereden wordt (ja, moeilijk te handhaven, ik weet het);
- regel dat de plek op de weg voor een fietser uiterst rechts is binnen de bebouwde kom en op smalle wegen laten vervallen - een fietser kan zichzelf vaak beschermen door z'n plek op de weg op te eisen;