03-Mar-2021, 09:10 PM
(26-Feb-2021, 08:51 PM)Peter de Rond schreef: Weet iemand ook wat de Duitse wetgeving hierover zegt, daar heb je weinig fietspaden, en die er zijn. Nou daar wil je bijna niet op rijden.
Hallo Peter,
Net als jij woon ik ongeveer op de grens, ik fiets veel in Duitsland en ben ook al jaren aktief op het Duitse forum. Mijn Duits zit echter maar op middelbare school niveau, en zeker als het juridsich wordt is mijn kennis niet toereikend.
In Duitsland heb je ook fietspaden waarop je moet fietsen. er zit echter een hele grote maas in het juridische net. Dat betreft de " unzumutbare radweg" Unzumutbar laat zich met onredelijk, onaanvaardbaar vertalen. Je moet op het fietspad, maar als het niet redelijk is dat je dat fietspad moet benutten, dan hoeft het niet.
Goede redenen kunnen zijn dat het fietspad vol met auto's geparkeerd is, dat het een smal fietspad is, Dat het een smal 2 richtingen fietspad is. Dat het gevaarlijk is om de straat over te moeten steken om het linkszijdige fietspad te moeten gebruiken. Dat je niet tussen eventuele hekjes door past kan ook een goede reden zijn. En nog meer.
“Die Führer anderer Fahrräder [wie mehrspurige Lastenfahrräder und Fahrräder mit Anhänger] sollen in der Regel dann, wenn die Benutzung des Radweges nach den Umständen des Einzelfalles unzumutbar ist, nicht beanstandet werden, wenn sie den Radweg nicht benutzen.”
Quelle: Allgemeine Verwaltungsvorschrift zur Straßenverkehrsordnung (VvW-StVO), Randnummer 23 zu § 2
Hier nog even een linkje naar een duitse site met wat verkeersrechtelijke zaken.
http://bernd.sluka.de/Radfahren/rechtlich.html
https://www.adfc-ffb.de/radverkehr/radve...der-nicht/
Tot op heden ben ik nog niet door een Duitse Politie agent aangesproken als ik niet op het fietspad reed. Ik vermoed dat ze in het redelijk dun bevolkte deel van Duitsland waar ik veel fiets, ze daar niet zo'n probleem van maken. Doordat je bepaalde stukken redelijk goed kent weet je mogelijk ook wel een aantal redenen te bedenken waarom je daar het fietspad niet redelijkerwijs kan benutten.
Zo heb ik in Elten een stukje waar een huis een heel stuk in het fietspad steekt, er blijft daar maar 1,5 meter over. Een stukje verder zit de uitgang van een restaurant op het fietspad. Effectieve ruimte tussen muur en andere kant van het fietspad nog geen meter. En dat voor 2 richtingen... Slechte kwaliteit van het wegdek, gebrekkig zicht bij kruisingen. Als er bij de zijstraat geen fietspad bordje staat is het vanaf daar niet meer verplicht. Kortom ik kan me voorstellen dat veel agenten geen zin hebben om deze discussie aan te gaan.
Ook is met de gebrekkige fietspaden in Duitsland duidelijk dat je op een fietspad daar veel meer kans op een ongeluk hebt, als op de rijbaan. Ongeveer 12x zoveel !
Volgens mij mag je op de Duitse B wegen ( vergelijkbaar met de Nederlandse N wegen) gewoon fietsen als er geen verbodsbord staat. Het voelt raar, maar het mag gewoon.
Groeten, Jeroen