05-Mar-2021, 11:16 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Mar-2021, 11:23 AM door 365cycle.)
(05-Mar-2021, 09:27 AM)Wim -de roetsende schreef: Er is de anwb veel aan gelegen om de snelle fietsers niet op de autorijbaan te krijgen.Ik weet niet of ik dat heel erg vind, eerlijk gezegd. Mits de fietsinfra maar flink aangepakt wordt. Dus: breed genoeg, snelle en langzame stroken op doorgaande routes, en uitgangspunt dat de fietsroute niet verder moet zijn dan de autoroute. Dus een fijnmaziger netwerk, niet zoals hier:
Uit de route naar een bedrijf waar ik mee samenwerk (100 km). Er is een prachtige doorgaande weg buiten de bebouwde kom. Ook snelle fietsers worden echter gedwongen om dwars door de dorpskern te gaan vallen. Zo wordt fietsen inderdaad gevaarlijk ja... trek gewoon een bromfietspad langs die provinciale weg. If you build it, they will come.
En als het dan écht écht moet en zowel de efficiëntie als de veiligheid van de fietsroutes drastisch toeneemt, wil ik me dan ook wel conformeren aan max. 45-50 km/h buiten de bebouwde kom ipv de 55-60 km/h die ik nu soms op de teller heb.
(05-Mar-2021, 09:27 AM)Wim -de roetsende schreef: Op die manier kruipen mensen met een snelle e-bike en speedpedelec weer in de auto.En daarmee neemt zowel de vervuiling als het gevaar op de weg voor iedereen (inclusief die automobilisten!) toe.
Niet alleen mijn simpele mening, maar ook van mensen die ervoor geleerd hebben en expert zijn op dit gebied.
Ik had het er gisteren toevallig nog met een (ruimdenkende) moeder bij school over: De kans dat ik met de Milan een kind die daar de smalle straat op rent nog kan ontwijken is veel groter, dan wanneer ik in een dikke SUV zou zitten. Mijn voertuig is kleiner dus er is meer ruimte, daarnaast is de snelheidsbeleving anders - de maximaal toegestane 30 km/h in dat straatje voelt voor mij als heel hard.
(05-Mar-2021, 09:27 AM)Wim -de roetsende schreef: Alle leden van de anwb blij en dus ook de anwb blij.Ik ben lid. Nee, hierom niet blij.
De pechservice is wel heel goed en goedkoop; kortgeleden had ik ze een keer nodig. Dat was stomme pech: ik was door m'n voorraad binnenbanden heen, kon die dag helaas niets kopen (Brabant, carnaval, alle winkels dicht...) en plakken lukte me ook niet (ik had een serie slechte biba's die lek gingen precies bij het ventiel).
Bijkomend voordeel is dat zowel de dame van de helpdesk heeft zitten lezen over de velomobiel (ze vragen altijd merk en type, "Räderwerk Milan GT" kwam haar niet bekend voor en toen ik begon uit te leggen waar ik hulp mee nodig had wilde ze er even een beeld bij hebben), als dat de monteur 'm van dichtbij bekeken heeft en het snelheidspotentieel gezien heeft. Hoe meer ze ermee in aanraking komen, hoe meer we misschien ook weer als volwaardige deelnemers aan het verkeer gezien kunnen worden.
(05-Mar-2021, 09:27 AM)Wim -de roetsende schreef: Word lid van de Fietsersbond. Die zijn tegen een maximumsnelheid en ook tegen een helmplicht.Daar ben ik ook lid van, al ben ik het lang niet op alle vlakken met ze eens. Er kwam laatst een oproep voorbij om actiever deel te gaan nemen, ga toch eens kijken of die nog actueel is; misschien dat we het wel beter eens kunnen worden