06-Mar-2021, 01:15 PM
De ANWB is goed in het simpel en eenvoudig uitleggen van zaken. Helaas gaan er daarbij wel eens wat nuances verloren.
Er is in Duitsland een radwegbenutzungspflicht, die alleen geldt voor fietspaden waarbij het bekende blauwe bord staat. Ligt er een strookje tegels waarbij niet zo'n bord staat, hoef je daar dus niet te fietsen hoewel het er wel als een fietspad uitziet. Is het een 2 richtingen fietspad wat smaller is dan 1,5 meter dan is er jurisprudentie die aangeeft dat een dergelijk fietspad unzumutbar ist en dus redelijker wijs niet benut hoeft te worden.
Hier nog maar even een linkje naar de duitse Fietsersbond https://www.adfc-ffb.de/radverkehr/radve...der-nicht/ Voor al de laatste alinea is interessant.
Hier nog een stuk; http://www.pdeleuw.de/fahrrad/radwege.html
Bij een deel van de Duitse fietspaden waarbij een "verplicht bord" staat dat je er moet fietsen blijkt dat deze niet aan de wettelijke eisen voldoen. Was zu tun bei rechtswiedrigen radwegen? Of tewel wat te doen bij een fietspad wat niet aan de wettelijke regels voldoet.
Als je nog wat verder zoekt blijkt dat de situaties in een aantal plaatsen dermate is dat de lokale overheid maar overweegt de "radwegbenutzungspflicht" maar geheel op te heffen.
Kortom het ligt een stuk minder zwart -wit als de ANWB doet voorkomen.
Als er net zoveel velomobilisten als speedpedelecs waren, kregen we vast ook andere regelgeving voor de kiezen.
Groeten, Jeroen
Er is in Duitsland een radwegbenutzungspflicht, die alleen geldt voor fietspaden waarbij het bekende blauwe bord staat. Ligt er een strookje tegels waarbij niet zo'n bord staat, hoef je daar dus niet te fietsen hoewel het er wel als een fietspad uitziet. Is het een 2 richtingen fietspad wat smaller is dan 1,5 meter dan is er jurisprudentie die aangeeft dat een dergelijk fietspad unzumutbar ist en dus redelijker wijs niet benut hoeft te worden.
Hier nog maar even een linkje naar de duitse Fietsersbond https://www.adfc-ffb.de/radverkehr/radve...der-nicht/ Voor al de laatste alinea is interessant.
Hier nog een stuk; http://www.pdeleuw.de/fahrrad/radwege.html
Bij een deel van de Duitse fietspaden waarbij een "verplicht bord" staat dat je er moet fietsen blijkt dat deze niet aan de wettelijke eisen voldoen. Was zu tun bei rechtswiedrigen radwegen? Of tewel wat te doen bij een fietspad wat niet aan de wettelijke regels voldoet.
Als je nog wat verder zoekt blijkt dat de situaties in een aantal plaatsen dermate is dat de lokale overheid maar overweegt de "radwegbenutzungspflicht" maar geheel op te heffen.
Kortom het ligt een stuk minder zwart -wit als de ANWB doet voorkomen.
Als er net zoveel velomobilisten als speedpedelecs waren, kregen we vast ook andere regelgeving voor de kiezen.
Groeten, Jeroen