15-Mar-2021, 09:31 PM
(15-Mar-2021, 07:19 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik ben geen sterke rijder en nog minder een sterke 'met de armen opdrukker', een van de redenen dat ik een beetje verliefd was geworden op de Orka was de lage instap. Maar bij nader lezen over de VM heb ik moeten constateren dat het niet de juiste voor mij is. (Te breed en te zwaar.)We gaan nu een klein beetje offtopic, dus voor de forumpolitie erbij is begin ik maar even over een velomobiel waarmee je niet op de weg mag rijden.
Ik zal gewoon een paar verschillende VM moeten proberen, zien of ik erin pas en eruit kan komen.
Het is de moeite om dan eens naar een Milan SL te kijken. Dat is niet alleen een smalle maar ook een lage velomobiel, voor dagelijks gebruik zou ik 'm iets hoger op de pootjes laten zetten (gaat hij iets sneller van omkiepen, maar met een beetje normale rijstijl is dat niet direct een probleem).
De in-/uitstap is echter enorm: de klep kan open tot voorbij je knieën, zoals je op dit plaatje kan zien. Daarnaast is het een heel erg rustig sturende velomobiel, die met weinig vermogen al heel hard gaat (dat is met mijn GT al zo, de SL is nog wat sneller maar daar pas ik niet in).
Grootste nadeel van de vroege modelletjes is dat ze een tweezijdig opgehangen achterbrug hebben, en sommige zijn achter ook ongeveerd. Wat daarbij dus belangrijk is, is je beseffen dat een achterbandje wisselen lastig is (ik zou denk ik een Marathon o.i.d. onder zo'n fiets leggen en antilekvloeistof in de biba doen), en even een wat langere proefrit maken. Er schijnt voldoende flex in het staal van de achterbrug te zitten om de wegligging veilig te houden, ik heb een Mk2 GT (zonder vering) test gereden en dat reed best lekker. Maar meten proberen is weten ;-)