27-Apr-2021, 12:36 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Apr-2021, 01:13 AM door Martin van Mourik.)
(26-Apr-2021, 07:31 AM)Fietsbennie schreef: Wat me ook opvalt is je enorme voorblad, hoe groot is die precies? En heb je daar veel gemak van?Zoals Wim al schreef heb je met zo'n klein achterwiel inderdaad een groot voorblad nodig. Ik heb laatst wat zitten tellen en meten. Mijn ligfiets heeft voorbladen van 65 en 38 tanden, achter heb ik 11-12-13-14-16-18-21-24-28 tanden. Mijn wielomtrek is ongeveer 154 cm. Ter vergelijking: mijn oude gazelle tourfiets heeft voorbladen van 52 en 42 tanden en achter 14-16-18-21-24 tanden bij een wielomtrek van ongeveer 217 cm.
Tabellen met afgelegde afstand in cm bij 1 keer de trappers ronddraaien
ligfiets
65 / 11 * 154 = 910 38 / 11 * 154 = 532
65 / 12 * 154 = 834.166 38 / 12 * 154 = 487.666
65 / 14 * 154 = 715 38 / 14 * 154 = 418
65 / 16 * 154 = 625.625 38 / 16 * 154 = 365.75
65 / 18 * 154 = 556.111 38 / 18 * 154 = 325.111
65 / 21 * 154 = 476.666 38 / 21 * 154 = 278.666
65 / 24 * 154 = 417.083 38 / 24 * 154 = 243.833
65 / 28 * 154 = 357.5 38 / 28 * 154 = 209
65 / 32 * 154 = 312.8125 38 / 32 * 154 = 182.875
gazelle tourfiets
52 / 14 * 217 = 806 42 / 14 * 217 = 651
52 / 16 * 217 = 705.25 42 / 16 * 217 = 569.625
52 / 18 * 217 = 626.888 42 / 18 * 217 = 506.333
52 / 21 * 217 = 537.333 42 / 21 * 217 = 434
52 / 24 * 217 = 470.166 42 / 24 * 217 = 379.75
Het op 1 na zwaarste verzet van mijn ligfiets komt dus ongeveer overeen met het zwaarste verzet op mijn oude tourfiets. Dat ontloopt elkaar niet zo veel. Wel gebruik ik op de ligfiets gemiddeld een wat hoger traptempo. Al met al ga ik op de ligfiets gemiddeld twee a drie km per uur sneller (rond 27,5 km/u) dan ik met de tourfiets deed. Ik houd mijn kruissnelheid ook beter vol op de ligfiets. Op de tourfiets zakte mijn kruissnelheid op langere afstanden naar rond de 20 km/u.
In het begin had ik redelijk vaak dat mijn ketting van het grote voorblad afliep bij hobbels. Nu ik de kettingbuis beter heb vastgezet gebeurt dat niet meer.
Een beetje onhandig vind ik zo'n groot vooruitstekend voorblad wel, soms kom je er tegenaan en besmeur je jezelf met kettingvet.
Visueel heeft het wel wat.
Vanmiddag van Geleen naar het drielandenpunt bij Vaals gereden en terug, ongeveer 80 km gereden, en 575 meter gestegen.
Route Geleen - Spaubeek - Schimmert - Hulsberg - Valkenburg - Schin op Geul - Wijlre - Nijswiller - Vaals - drielandenpunt - Vaals - Holset - Lemiers - Nijswiller - Simpelveld - Ubachsberg - Ransdaal - Klimmen - Hulsberg - Nuth - Spaubeek - Geleen
Het hoogteverschil tussen Geleen en het drielandenpunt is ongeveer 325 - 75 = 250 meter. Door alle heuvels en dalen dit hoogteverschil dus ruim twee keer opgereden.
Het drielandenpunt is leuk als doel, maar de plek zelf valt tegen: een soort plateau met tussen de bomen parkeerplaatsen, eettenten, souvenirwinkels en een soort euromast met betaalde entree, waar ik geen zin en tijd voor over had.