09-Jun-2021, 04:15 PM
(08-Jun-2021, 10:56 PM)Roepers schreef: Het leest als een trein en het onderstreept mijn adagium dat de openbare weg geen racebaan maar een ontmoetingsplek is.
Na lezen leek dat wel een hoofdconclusie van het boek te zijn, ja. Gun niet zoveel openbare ruimte aan (voornamelijk) de automobilisten.
Heerlijk boek om je aan het denken te zetten.
Wat me verbaasde: kennelijk gelden woonerven niet meer! Het is volgens het boekje geen wettelijk gedefinieerde term meer. Huh?
Waar ik het in eerste instante niet mee eens ben: er wordt wel erg afgegeven op de diverse ontwerprichtlijnen. Daar zit toch veel nuttigs/veiligs voor ons fietsers tussen? Voorrang binnen de bebouwde kom op rotondes, vrijliggende fietspaden, minimum breedtes, aandacht voor zichtlijnen... Dat wordt in het boek toch wat afgedaan als verkeerd soort veiligheid: "zorgen dat fietsers de weg veilig oversteken i.p.v. je af te vragen of de weg er wel hoort te zijn", zoiets.
In ieder geval leuk denkvoer!
Reinout