27-Jul-2021, 04:19 PM
Toespoor of uitspoor hangt af van het virtueel draaipunt van de veerpoot. Dat bepaalt samen met de hartlijn door het wiel of je een positieve of negatieve schuurstraal hebt. De meeste achterwiel aangedreven voertuigen hebben een positieve schuurstraal. De getrokken voorwielen worden dan onder invloed van de rolweerstand naar buiten gedraaid. Hierdoor verandert een neutrale- of parallel sporing in licht uitspoor. Bij een afstelling op licht toespoor verandert die sporing onder invloed van de rolweerstand in neutraal.
Maar daarop is ook een uitzondering. De DF met een aangepaste stuurgeometrie. Daarbij komt het virtueel draaipunt verder naar buiten te liggen en verandert de schuurstraal van positief naar negatief. Onder invloed van de rolweerstand worden die wielen naar binnen gedraaid. Hierbij wordt een licht toespoor vergroot. Daarom wordt alleen voor de DF een uitspoor tot maximaal 2 mm aanbevolen. Gemeten aan de vóór en achterzijde van de velg. Onder invloed van de rolweerstand gaat een licht uitspoor dan naar neutraal.
https://www.intercitybike.nl/nieuws/58-r...voor-de-df
Een spoed of volle draai op een 6 mm draad levert 1 mm verschil op tussen de spoorstang armen. Dat is dus 4 mm verschil gemeten tussen de vóór en achterzijde van de velgen. Statisch is 1 mm toespoor en voor de gemodificeerde DF 1 mm uitspoor meer dan voldoende.
Het uitgebreide verhaal staat in Ligfiets& 2021-1.
Maar daarop is ook een uitzondering. De DF met een aangepaste stuurgeometrie. Daarbij komt het virtueel draaipunt verder naar buiten te liggen en verandert de schuurstraal van positief naar negatief. Onder invloed van de rolweerstand worden die wielen naar binnen gedraaid. Hierbij wordt een licht toespoor vergroot. Daarom wordt alleen voor de DF een uitspoor tot maximaal 2 mm aanbevolen. Gemeten aan de vóór en achterzijde van de velg. Onder invloed van de rolweerstand gaat een licht uitspoor dan naar neutraal.
https://www.intercitybike.nl/nieuws/58-r...voor-de-df
Een spoed of volle draai op een 6 mm draad levert 1 mm verschil op tussen de spoorstang armen. Dat is dus 4 mm verschil gemeten tussen de vóór en achterzijde van de velgen. Statisch is 1 mm toespoor en voor de gemodificeerde DF 1 mm uitspoor meer dan voldoende.
Het uitgebreide verhaal staat in Ligfiets& 2021-1.