Er is een gering verschil in luchtweerstand tussen de staartpunt van een open ligger en de punt van een velomobiel. Een open ligger maakt in aanvang meer turbulente stroming en velomobiel meer laminaire stroming. Maar luchtweerstand is en blijft de belangrijke factor voor de fietser. Zeker de stroomlijn achter de rijder.
Voor de snellere rijders slurpt de luchtweerstand, op een vlakke weg, meer dan 85% van het trapvermogen op. De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Je snelheid 1,4 verhogen geeft een verdubbeling van luchtweerstand. Verdubbeling van snelheid geeft verviervoudiging van de luchtweerstand.
In de presentatie van de VeloX 9 draait het hoofdzakelijk om luchtweerstand. Frontaal oppervlak, stroomlijn en turbulentie. Hoe hoger de snelheid hoe belangrijker dat wordt.
Voor de snellere rijders slurpt de luchtweerstand, op een vlakke weg, meer dan 85% van het trapvermogen op. De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Je snelheid 1,4 verhogen geeft een verdubbeling van luchtweerstand. Verdubbeling van snelheid geeft verviervoudiging van de luchtweerstand.
In de presentatie van de VeloX 9 draait het hoofdzakelijk om luchtweerstand. Frontaal oppervlak, stroomlijn en turbulentie. Hoe hoger de snelheid hoe belangrijker dat wordt.