27-Aug-2021, 10:33 AM
(26-Aug-2021, 06:05 PM)Jeroen S schreef: In ongeveer 10 jaar ligfietswedstrijdrijden, zowel in Nederland als daarbuiten, waaronder meerdere EK en WK wedstrijden ben ik nog niet iemand tegen gekomen die zijn staartpunt van binnen had afgesloten met een andere reden dan om een droge bagageruimte te maken. Maar goed, dat is al weer een poosje terug.
Ook bijvoorbeeld Bram Moens die een hele reeks records op zijn naam heeft staan, en nog een stel meer op zijn fietsen, heeft volgens mij nog nooit een puntje van binnen afgesloten.
Als iedereen met een open staartpunt rijdt is het wel zo sportief. Toen werd wel met dichte achterwielen gereden. Turbulentie door gespaakte wielen was bekend.
M5 heeft niet voor niets aerodynamische 2-spaaks wielen gemaakt. http://www.2-spoke.com/speed/
Bij het wereldrecord met aerodynamische ligfietsen, de gemiddelde snelheid over 200 meter, waarbij snelheden boven de 140 km/h wordt gereden, is luchtweerstand de belangrijkste factor. Naast rol- en transmissieweerstand. In het VeloX project wordt op al die punten rekening gehouden met weerstanden. Korte en rechte aandrijflijn, schakelen met de cassette i.p.v. een derailleur, dichte wielen en in wielkasten, geen voorruitje maar camera enz.