07-Apr-2017, 03:36 AM
Een van de eerste "extra's" die ik aangeschaft heb voor m'n nieuwe trike zijn 2 koplampen. Daarbij rees de vraag of ik het zou gaan voor batterij verlichting of kiezen voor een naafdynamo. Op m'n andere fietsen heb ik Busch & Muller verlichting op naafdynamo en ik ben dik tevreden over de lichtopbrengst en de spreiding van het licht. Dus ook voor de trike gekozen voor 2 lampen van B&M maar ik ga ze voeden middels een powerbank.
Gisteren een test opstelling gemaakt van de 2 lampen op de powerbanken en na 26 uur constant branden geven ze nog volop licht.
Ik heb 1 lamp rechtstreeks op de powerbank aangesloten middels een oude usb kabel en de 2de koplamp op de achterlicht connectors van de 1ste koplamp. Werkt prima zo!
Voor wie het wil proberen maar niet weet hoe een usb stekker aan te sluiten:
Ik heb de usb kabel doorgeknipt, isolatie verwijdert en de 2 data draadjes weg geknipt (wit en groen) zodat alleen de + en - van het voedings gedeelte overblijft. Dit zijn de rode en zwarte draad.
Hoewel de powerbank maar 5V volt gelijkstroom levert (het gebruikte exemplaar levert 2.1Ampere) en de lampen eigenlijk voor 6V wisselstroom bedoelt zijn, geeft het prima licht gedurende meer dan een etmaal continu branden.
Gebruikte onderdelen:
Gisteren een test opstelling gemaakt van de 2 lampen op de powerbanken en na 26 uur constant branden geven ze nog volop licht.
Ik heb 1 lamp rechtstreeks op de powerbank aangesloten middels een oude usb kabel en de 2de koplamp op de achterlicht connectors van de 1ste koplamp. Werkt prima zo!
Voor wie het wil proberen maar niet weet hoe een usb stekker aan te sluiten:
Ik heb de usb kabel doorgeknipt, isolatie verwijdert en de 2 data draadjes weg geknipt (wit en groen) zodat alleen de + en - van het voedings gedeelte overblijft. Dit zijn de rode en zwarte draad.
Hoewel de powerbank maar 5V volt gelijkstroom levert (het gebruikte exemplaar levert 2.1Ampere) en de lampen eigenlijk voor 6V wisselstroom bedoelt zijn, geeft het prima licht gedurende meer dan een etmaal continu branden.
Gebruikte onderdelen:
- 2 koplampen Busch & Muller Lumotec IQ Cyo T > 2 x € 49,90 via bol.com
- 1 powerbank TP-link 10400 mha > € 27,99 via bol.com
- 1 oud, rondslingerend usb kabeltje > overschot uit m'n laptop tas
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20