(09-Sep-2021, 09:24 AM)TimSch schreef: Fijn te horen dat ligfietsen redelijk waardevast zijn. Dat maakt het plan om wat te proberen een overzichtelijk financieel risico (tenzij ik natuurlijk verslingerd raak aan ligfietsen en er binnen de kortste keren 10 in de schuur staan, want schuurruimte heb ik genoeg ;-))
Welkom,
De waardevastheid van een tweewielige ligfiets geldt alleen als je gunstig gebruikt kunt kopen. Nieuw schrijf je op een tweewielige ligfiets heel veel af. Zelfs na een paar maanden. De bodemprijs gebruikt is alleen waardevast.
(09-Sep-2021, 09:24 AM)TimSch schreef: Ik blijf wat huiverig als ik lees over tandgeklapper, aftrillende brillen etc bij (veelal ongeveerde) lage modellen als de Optima Baron en die paarse Taifun.Vergeet dat tandengeklapper en aftrillende brillen. Lijkt me sterk overdreven. Laag of hoog maakt geen verschil. Een stalen frame absorbeert wat meer trillingen t.o.v. een oversized aluminium. Voor comfort kun je kiezen voor grotere wielen en wat bredere band. Als dat nog past. Soepele vering zonder veerdemping geeft extra deining en dus energieverlies bij het trappen op een ligfiets. Instelbare demping voorkomt dat, maar vangt wel de reactie bij diepen kuilen en verkeersdrempels op. Ligt mede aan de gereden snelheid.
(09-Sep-2021, 09:24 AM)TimSch schreef: Boven- vs onderstuur probeer ik neutraal in te blijven, maar dat lukt me maar matig ;-) Esthetisch vind ik onder mooier, en het lijkt me meer ontspannen. Maar dat het minder snel is, snap ik ook wel weer. Ik heb wel het geluk dat in de Groningse polder de fietspaden en b-wegen rijkelijk voorzien, niet overdreven druk en breed zijn. :-)Voor een rustige rijder maakt het verschil onder- of bovenstuur weinig uit. Op smalle bospaden is een bovenstuur comfortabeler tussen de bramen en brandnetels.
(09-Sep-2021, 09:24 AM)TimSch schreef: Tips zoals de velgremmen op kleine wielen neem ik mee. Gevoelsmatig wilde ik liever al schijfremmen, al heb ik geen ervaring met de mechanische varianten, alleen met hydraulische op mijn laatste speed pedelec. Ik denk dat ik sowieso de voorkeur geef aan een 26/20 fiets t.o.v. een 20/20. Ik vind het ook mooier. (en dat is toch wel een argument las ik al :-D).Alle remmen zijn mechanisch. Trommel-, velg, en schijfremmen werken mechanisch op frictie. De bediening kan verschillen, kabel, stang of hydraulisch. Goed afgesteld maakt het voor de rustige ligfietser geen r**t uit. Een 26 inch achterwiel heeft altijd mijn voorkeur. Alle onderdelen in de aandrijflijn goed verkrijgbaar en de derailleur hangt op hoogte. Bij velgremmen slijt de velg minder snel en een groter wiel geeft meer comfort en minder rolweerstand. Een Hurricane heeft nog nooit op mijn wensenlijst gestaan. Ook niet na een proefrit.