12-Oct-2021, 11:26 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2021, 11:34 AM door 365cycle.)
(12-Oct-2021, 10:56 AM)Hoekie schreef: Is acceleratie niet vooral een geval van stijfheid (en gewicht) ? Dat ik daardoor tijdens proefritten met een QV sneller kon accelereren dan met een A7?Deels idd, de Milan MK6 (die ik heb) is al veel stijver dan de modellen daarvoor. Ideaal is het echter als je ketting compleet in een rechte lijn gespannen is tussen het tandwiel voor en de cassette achter. Bij een fiets met versnellingen loopt de ketting dus eigenlijk al niet ideaal, want er zit een kettingspanner in de lijn die de ketting "vouwt". In het "afvoerdeel" van de kettinglijn zorgt dat vooral voor een beetje weerstand omdat de ketting buigt; dezelfde weerstand die meetbaar te maken is met de steeds kleiner wordende tandwielen; 14-70 als hoogste overbrenging is iets efficiënter dan 10-50, hoewel je dan dus wel meer gewicht in een (draaiende) beweging moet brengen.
En juist dat zie ik dat die sterk verbeterd is in recentere Milans.
Bij een velomobiel moet de ketting echter ook in de "trekkende" lijn omgeleid worden, anders schuurt het zo in je kruis. Gevolg daarvan is dat een deel van je kracht gaat zitten in het bij iedere trap proberen om het geleidewiel er tussenuit te trappen; die ketting wil recht zijn. Bij de DF is dat beter voor elkaar dan in de Milan, en da's niet onlogisch; in de DF zit je meer overeind, de bouw is wat verticaler. Onder de stoel is er daardoor meer ruimte om de ketting netjes weg te werken.
Daarnaast is er bij de DF erg veel aandacht besteed aan het feit dat de lijn van de ketting en de achterbrug zowel dicht bij elkaar als perfect parallel lopen; dat voorkomt het kenmerkende "wippen" bij hard optrekken in bv. een vroege 26" Quest. Dat "wippen" is omdat je niet alleen aan het zorgen bent dat je achterwiel sneller gaat draaien, je trekt de achterkant ook in de vering. Een deel van je vermogen gaat daar dus de demper in, ipv de we in.
Als laatste voelt in ieder geval de DF directer doordat je rechterop zit. Het is dan makkelijker om explosief vermogen te leveren, duurvermogen schijnt iets moeilijker te zijn. Ik heb in de Milan naar mijn idee op lange afstanden overigens ook minder snel kramp dan in de DF.
Je gevoel klopt overigens wel: Bij de QV is de kettinglijn ook erg efficiënt, al wipt die wel (komt eerder door de erg zachte vering, wat weer mogelijk is door de twee achterwiel en het feit dat het rolcentrum erg laag ligt). Ik kon met de QV dan ook harder optrekken dan ik met de Milan kan (ook harder dan iemand op een speed pedelec, trouwens ) , m'n record op een korte felle klim die ik weleens vaker rijd staat nog steeds op de QV.
Wat ik aan de Milan nu vooral fijn vind zijn de enorme kruissnelheden en het hoge comfort, het is echt een fantastische kilometervreter.
(12-Oct-2021, 10:56 AM)Hoekie schreef:Ja, als ik ooit een Mk7 (8?) bestel komt dat er idd wel in. Maar de Alpha 9 wil ik tegen die tijd ook wel even uitproberen voor ik dat doe.
Velomobile Ottersberg geeft ook nog de optie voor versteviging/verstijving van de mast ie Tretmastabstützung. https://youtu.be/m-BDHdHogPQ?t=122
En voor ik daar vragen over krijg: Ik ben heel tevreden met de Milan, het is m'n dagelijks woon-werkvervoer (wordt uiteraard vergoed) en daarvoor bevalt hij top. Als ik zo doorga als nu heb ik 'm mede daardoor zo'n 20.000 km per jaar nodig. Ik denk er hard over m'n auto ook weg te doen, het ding staat momenteel echt veel teveel op de parkeerplaats en met GreenWheels kom je ook een eind. Iedere 2 jaar een nieuwe velomobiel is dan niet onrealistisch; ik ben zwaar en explosief, da's dus een behoorlijke belasting voor zo'n fiets. Zo kan ik dan zorgen dat de betrouwbaarheid gewaarborgd blijft en houd ik de occasionmarkt dan ook een beetje in beweging