13-Oct-2021, 10:46 AM
(13-Oct-2021, 09:19 AM)TimSch schreef: .....
Velomobielen schelen met name enorm veel bij tegen wind. En je woon-werk traject moet passen. Als dat past, is een velomobiel zalig.
Langere versie: Het voordeel van snelheid bij tegenwind is vooral ook praktisch; omdat de tijd voor woon-werk niet veel verschilt tussen wind mee of wind tegen.
Bovenal is er de weersbescherming. Niet alleen snelheid is ene pré. Aangevuld met een lange kap + schuim (of racekap bij andere velomobielen) was dat de eerste keer een brainchanger. Voor mij, Hollandse jongen, opgegroeid met 'een fiets is koud, nat en is vervelend met tegenwind'. Onlangs ben ik voor de afwisseling met de trike (heeft ook assist) naar het werk gegaan en damn dan weet ik een velomobiel weer te waarderen.
Echter in de stad, buiten om goede rondwegen, is alles 'traag' en speelt alleen comfort een rol; ik ben net naar de tandarts geweest, het regent en dus met de velomobiel, door Goes, geen wereldstad, en een stadsfiets zou onderhand net zo snel zijn. Maar ik zat wel lekker warm en droog. En geen geneuzel met wat je met auto's hebt.
Nog langere versie: De elektrische ondersteuning (titel waarom het gaat) + Eggrider, maakt het dat voor mij ook doorgaande rijbanen een optie geworden zijn. Daarmee ben ik sneller op gang en bespaar bio energie. Ik hou dan ~50 km/u aan en vermijd routes met meerdere stoplichten. 80 km wegen pak ik tegenwoordig ook mee. Als ik die op snelheid kan 'starten'. Als ze geen stoplichten hebben. Als het weer geschikt is. De eerste paar keren voelde dat raar. Daarna niet meer. Door gebruik van doorgaande rijbanen gaat de gemiddelde snelheid aanzienlijk omhoog. Bovendien wordt een velomobiel, in ieder geval een 4 wiel QV, geaccepteerd. Ik kan me niet meer herinneren de laatste keer dat een andere rijbaan gebruiker moeilijk deed.