04-Nov-2021, 01:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Nov-2021, 01:36 PM door 365cycle.)
(04-Nov-2021, 12:55 PM)Bacchus schreef: Tenzij je op de een of andere manier meer kracht zou kunnen zetten als de arm korter is. Dat lijkt me niet helemaal ondenkbaar als je vanwege de vorm van de kap je knie in een onhandige positie moet draaien om de kap niet te raken bij langere cranks. (Geen ervaring met velomobielen hier, puur theoretische benadering.)Klopt, maar daarom schreef ik ook: Bij gelijkblijvende kracht. Je moet dus harder trappen, maar over een kortere afstand, om het vermogen gelijk te houden bij gelijkblijvend toerental.
(04-Nov-2021, 12:55 PM)Bacchus schreef: Bedoel je hier dat je piekvermogen lager is of dat het zwaarder voelt om het te leveren? Enig idee wat voor effect dat zou moeten hebben op de aerobe zones? Verschuiven de zonedrempels, verandert je vermogen in de zone of voelt het alleen anders?Ik denk dat het koppel echt lager is. Kan dit niet helemaal theoretisch onderbouwen, maar ga toch een poging doen:
Als je heuphoek zo'n 90 graden is is de belasting op je knie nog enigszins te doen, maar is je grote bilspier (de gluteus maximus) al flink uitgerekt. Voel er voor de grap maar eens aan (bij jezelf a.u.b., ik wil geen boze telefoontjes van je collega's); het is veel minder een "bobbel" dan wanneer je staat. Hetzelfde geldt in beperkte mate voor je quadriceps: Die is korter wanneer je rechtop staat dan wanneer je zit. Je kan "met opgetrokken knieën" dus een groter deel van de samentrekking van de spier gebruiken om kracht uit te oefenen op de pedalen.
Ik vermoed ook dat dit de reden is dat wielrenners die mijn DF proefreden 'm lekker vonden rijden (zeker de tijdrijder met de extreme zit): hun spieren zijn gewend aan een extreem kleine heuphoek, soms ook nog eens met lange cranks want dat is hip. Stap je dan in een Milan, dan werkt dezelfde spier wel, maar over een heel ander bereik.
Meten is weten, zegt men dan... mijn DF had 5mm langere cranks dan de Milan heeft. In de Milan lever ik zo'n 20% meer piekvermogen dan in de DF, maar daar heeft 2 jaar training tussen gezeten. M'n piekvermogen in de DF kon ik echter bij zo'n 115 omwentelingen/min al leveren, en kon ik dan wel vasthouden naar hogere toerentallen maar het vermogen steeg dan niet meer. In de Milan zit ik voor piekvermogen tussen de 140 en 160 omwentelingen/min, terwijl m'n cadans bij maximale kruissnelheid gedaald is (van 102 naar 93 omw/min, dus zelfs een behoorlijk fors verschil).
Blijkbaar is m'n maximumkoppel dus lager, maar heb ik bij kruissnelheid ook minder omwentelingen nodig om te voorkomen dat ik verzuur. Daarnaast heb ik in de Milan minder snel last van kramp, maar dat kan natuurlijk ook met voeding te maken hebben.