05-Nov-2021, 12:41 AM
(04-Nov-2021, 10:26 PM)PietV* schreef: Je kunt het meeste kracht zetten met een bijna gestekt been. Ook beter voor knieën.Redenatiefoutje. Je hebt namelijk geen kracht nodig, maar vermogen. Vermogen = koppel x toerental. Koppel = kracht x arm.
Met een bijna gestrekt been kan je wel kracht leveren, maar is de arm die je kan bedienen maar heel kort. Gevolg: Weinig koppel.
Het toerental moet dan heel hoog zijn om nog vermogen te kunnen genereren, en daar zitten grenzen aan die voor verschillende type mensen verschillend zijn.
Ik heb naar verhouding vrij veel type 2 spiervezel ("fast twitch"); enerzijds genetisch bepaald en anderzijds een gevolg van heel veel jaren met name explosieve sport. Als er iemand is die weinig moeite heeft met hoge toerentallen ben ik het wel. Daarnaast kan ik meer kracht (en dus koppel) genereren dan goed voor me (of mijn fiets) is; twee gegevens die samen een deel van mijn voorkeur voor korte cranks verklaren. Volgens mij ben jij juist een voorvechter van lage cadans, en dan heb je dus zware spieren of een lange arm nodig om vermogen te genereren, anders loopt het simpelweg terug. Laat de meeste fietsers nu net niet voorzien zijn van forse spieren, en de kracht dus beperkt zijn; als het toerental dan onder de 100 rpm moet blijven, blijft de arm over.
V.w.b. cranklengte is er dus echt een sweetspot, en die is per persoon verschillend.
Wat ook verschilt, is de mate van ontwikkeling van bepaalde spieren. In balans blijven, "rond" trappen en de juiste methode leren om jezelf niet uit de stoel te tillen zijn zeker voor een beginnende ligger niet eenvoudig.
Daarnaast, zoals eerder genoemd: Een bukfietser is niet "gewend" aan vermogen leveren in een gestrekte houding, en zal in die houding dan ook niet het gewenste vermogen kunnen leveren. Na een aantal jaar liggen lever ik meer vermogen op een ligger dan op de bukfiets, en zelfs op de bakfiets mis ik meer dan 400 watt piekvermogen die ik op/in de ligger wel kan neerleggen.
Voor een sport- of plezierfietser die uiteindelijk zo hard en efficiënt mogelijk wil kunnen rijden zou ik zonder twijfel een M5 CHR, Milan of Snoek aanbevelen, maar ik denk echt dat een beginner en/of stadsrijder juist door die kleinere hoek beter af is in bijvoorbeeld een DF.