05-Nov-2021, 03:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Nov-2021, 03:46 PM door 365cycle.)
(05-Nov-2021, 01:02 PM)Bacchus schreef: De reden dat wielrenners in koers een onnatuurlijk hoge frequentie trappen is om snel te kunnen reageren. In een tijdrit lijkt dat me minder relevant, daar wordt je niet verrast door je concurrenten. In het verkeer kun je verrast worden maar hard versnellen is zelden een verstandige oplossing, dus ook hier is een natuurlijk lage trapfrequentie efficiënt en acceptabel.Dat geldt voor sommigen, maar bijvoorbeeld Lance Armstrong was juist getraind op hoge cadans. Sterker nog: Hij heeft de hoge cadans daarmee "hip" gemaakt, ook al heeft het voor amateur-triatleten zelfs een meetbaar nadeel. En dat is het nu juist: De paar onderzoeken die ik hierover heb mogen lezen richten zich op "gewone" fietsers en op mensen die sterk gericht zijn op hobbymatig sportfietsen (wielrenners en dus inderdaad de triatleten). Mensen in die groepen blinken vaak uit in duursport. Ik zal even voor mezelf spreken: ik in ieder geval niet. Die inschatting baseer ik op dit lijstje (W/kg).
(05-Nov-2021, 01:02 PM)Bacchus schreef: Referentiekader: Zo'n 80 rpm is gemiddeld voor mij, 70 is harken, 90 is "alert", 130 is maximaal vermogen sprint. En uiteraard hebben we het over een snelheid die enig vermogen vraagt, zeg 100 à 150 W. Een vermogen van 50 W kun je ook met 40 rpm wel leveren zonder je knieën op te blazen.Ja, mensen verschillen dus... M'n gemiddelde (bij stevig rijden) noemde ik al. Gaat het minder hard, dan trap ik ook minder snel.
Gisteren wilde ik vlot naar huis, maar het ging niet lekker, sterker nog: het tempo zakte terug, ik ging steeds slechter. Op een gegeven moment was ik voor m'n gevoel snoeihard aan het trappen terwijl ik m'n kruissnelheid niet door de 45 km/h kreeg. Cadans was ook op standje "maximaal kruisen". Een blik op het infoscherm van m'n computer verraadde een probleem in de fiets (lekke band): ik reed met 108 rpm, en een vermogen dat ik maar een paar minuten kan leveren (wat meer dan de 150 W die je noemt ). Ik heb er eerder eens mee getest in een intervalrit; hoe lang kan ik X vermogen leveren bij Y rpm?
Zowel wanneer ik "laag" begin (90 rpm) als wanneer ik hoog begin (140 rpm) ligt de sweetspot voor 5x5 minuten intervallen voor mij zo rond de 110 rpm. Let wel; met 150mm cranks. Ga ik langzamer dan dat toerental, dan gaan m'n benen flink protesteren en zakt het vermogen eerder in; ga ik hoger, dan stijgt m'n hartslag te snel en krijg ik het "ik krijg geen lucht meer"-gevoel, waardoor het vermogen ook inkakt.
Als ik maximaal moet sprinten ga ik gewoon door tot >150 rpm. Wanneer m'n vermogen inzakt is moeilijk te meten, maar da's pas boven de 180 rpm denk ik. Ik heb met de DF weleens wat sprinttijden gemeten en de snelste doe ik met zo min mogelijk schakelen. Maximale cadans die ik met weerstand kan trappen ligt ruim boven de 200. Nog geen powermeters gevonden die dat toerental ook correct weten te registreren, maar 50 km/h in de QV met overbrenging 70-32... you do the math
(05-Nov-2021, 03:11 PM)pietandringa schreef: Nog een aardige anekdote. Afgelopen zomer een ritje gemaakt op mijn Batavus Dinsdag stadsfiets met 8 versnellingen en lange cranks. Met een behoorlijke inspanning [hartslag gemiddeld 155 bpm] gemiddeld precies 30 km per uur over 30 km. Dat is een leuke snelheid voor een stadsfiets.Dat is zeker netjes!
(05-Nov-2021, 03:11 PM)pietandringa schreef: In de Quest lopen de benen bij deze inspanning direct vol. Of het nou tussen de oren zit of niet, het trapt voor geen meter.Dus die hartslag is dan niet haalbaar?
(05-Nov-2021, 03:11 PM)pietandringa schreef: Kortom, op die Batavus kan ik veel beter mijn kracht leveren. Overigens heb ik in de Quest jaren lang prima goed inspanning kunnen leveren. In 2016 heb ik de tijdrit Lelystad - Enkhuizen - Lelystad gereden met een gemiddelde van 53 km per uur. Ik vertel dit niet om op te scheppen, maar om aan te geven dat mijn inspanningsvermogen prima was en is.Ook heel netjes. Weet je toevallig je gemiddelde hartslag nog van de LEL?
(05-Nov-2021, 03:11 PM)pietandringa schreef: Ik ga die Milan gewoon proberen, maar mocht dat onverhoopt niet beter gaan dan de Quest, dan zal ik er niet veel kilometers mee gaan maken. Gelukkig heb ik daarnaast een roeifiets en kajak, waarmee ik wel probleemloos energie kan leveren. Nogmaals we gaan het zien...Rijd je eigenlijk met racekap, of zonder? >> Met de racekap erop is mijn vermogen ook wat lager, zal met beperktere zitpositie, luchtkwaliteit en/of temperatuur te maken hebben denk ik. Omdat de fiets efficiënter wordt is de snelheid wel weer hoger.