23-Nov-2021, 10:26 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Nov-2021, 10:39 AM door Bacchus.)
(23-Nov-2021, 02:55 AM)Bart Verbeek schreef: Op een weg waar auto's 80 km per uur rijden, voel ik mij over de hele lengte van de weg potentieel in gevaar. Heeft de weg een fietspad, dan dreigt er alleen daar gevaar waar de auto's het fietspad kruizen. De logische doch theoretische oplossing is dan ook: vermijd kruisingen.Dat ligt er vooral aan dat Nederlandse (en Belgische niet heel veel minder) automobilisten gemiddeld genomen fietsers meer als rijdende obstakels dan als kwetsbare volwaardige verkeersdeelnemers benaderen. Dat ligt er (in Nederland ten minste) ook wel aan dat de inrichting van 80-wegen heel veel lijkt op die van autowegen, terwijl je er in principe ook trekkers, ruiters, brommobielen, velomobielen en, als er geen vrijliggend fietspad ligt, eigenlijk alle mogelijke verkeer kan tegenkomen.
Door fietsbruggen en fietstunnels.
Citaat:Wil je perse kruisingen, dan is het noodzakelijk dat de snelheid van de auto wordt teruggebracht tot niet hoger dan de fietssnelheid. Daarnaast moeten de automobilist en de fietser elkaar kunnen zien. Misschien is een hoek van 90 graden wel te groot. En zou maximaal 70 graden beter zijn.Helemaal mee eens maar eigenlijk wel bijzonder dat je daar iets voor zou moeten doen. Een automobilist gaat het toch ook niet in zijn hoofd halen om met een snelheid van 50+ een voorrangsweg waar zwaar verkeer rijdt over te steken? Waarom dan wel een fietspad? Het antwoord is helaas zo eenvoudig als verontrustend: Als een veertigtonner met vijftig kilometer per uur de bestuurdersdeur inrijdt, is de automobilist dood. Als een fietser dat met die snelheid doet, heeft de auto een deukje.
Ik ben niet tegen fietspaden langs 80-wegen maar zie dat meer als een dienst aan automobilisten dan aan fietsers. Ik heb liever vlotte fietsroutes gebaseerd op het 60-wegennet. Wat stroomlijning, verruiming van bochten en een verbindend fietspad hier en daar, wat auto-ontmoedigende knippen.
(23-Nov-2021, 09:52 AM)PietV* schreef: Fietspaden opbreken zou fietsen tot de gevaarlijkste vorm van verkeersdeelneming maken.Hoeft niet maar je kan inderdaad niet gewoon het fietspad bulldozeren en klaar zijn. Je zal de resterende weg in moeten richten zodat al het verkeer ongeveer dezelfde snelheid rijdt. Dat is zeker niet overal realistisch maar in veel steden moet dat echt wel op meer plaatsen kunnen.