23-Nov-2021, 04:03 PM
Er is wel een bijkomend gevaar van fietsers uit de voorrang halen op rotondes: gewenning. Op dit moment hebben fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom in 90% van de gevallen voorrang. De gevaarlijkste rotonde in mijn eigen stad is die ene waar je als fietser geen voorrang hebt: regelmatig moet daar een fietser en/of auto vól in de ankers omdat ze niet doorhebben dat de situatie anders is dan bij praktisch elke andere rotonde in de stad.
In buitengebieden en tweebaansrotondes hebben de auto's over het algemeen voorrang. Dat valt m.i. ook wel in de lijn der verwachting, je hebt als fietser véél meer het gevoel dat je een autorijbaan kruist. Het fietspad loopt dan ook in kleur niet door (over het algemeen) waar dit bij de rotondes binnen de bebouwde kom juist wel gebeurt.
Kijk, als fietser heb ik natuurlijk het liefst 100% van de tijd voorrang. En als automobilist ook. Maar het veiligst is het als er eenduidige regels zijn die iedereen in het hoofd gestampt krijgt.
In buitengebieden en tweebaansrotondes hebben de auto's over het algemeen voorrang. Dat valt m.i. ook wel in de lijn der verwachting, je hebt als fietser véél meer het gevoel dat je een autorijbaan kruist. Het fietspad loopt dan ook in kleur niet door (over het algemeen) waar dit bij de rotondes binnen de bebouwde kom juist wel gebeurt.
Kijk, als fietser heb ik natuurlijk het liefst 100% van de tijd voorrang. En als automobilist ook. Maar het veiligst is het als er eenduidige regels zijn die iedereen in het hoofd gestampt krijgt.