(23-Nov-2021, 10:39 AM)365cycle schreef:De cijfers van vroeger zijn nog steeds van toepassing op het heden en de toekomst. Dat de fietser in de auto zal stappen heeft meer te maken met comfort en een veel groter veiligheidsaspect. Rotondes halen binnen de bebouwde kom voldoende snelheid uit de voertuigen. Uitgezonderd een enkele ligfietser in zo'n "banaan".(23-Nov-2021, 09:52 AM)PietV* schreef: Het is al jaren bewezen dat fietspaden de verkeersveiligheid vergroten. Bij diverse onderzoeken van de SWOV, het Fietsberaad en het CROW blijkt dat scheiding van voertuigen met grote snelheidsverschillen en massa's leidt tot meer verkeersveiligheid.Binnen de destijds geldende situatie zal dat ongetwijfeld kloppen. Alle onderzoeken die ik tot nu toe gezien hebben zijn duidelijk afgekaderd. Niks mis mee, maar het is onwetenschappelijk om daar vervolgens een conclusie aan te verbinden die ver buiten die kaders ligt.
Als we de fietser overal uit de voorrang halen, dan zou dat de veiligheid van de fietser zomaar eens ten goede kunnen komen omdat die fietser dan gewoon in de auto stapt. En zou je op al die rotondes de fietspaden op een dikke drempel leggen en ín de voorrang laten, dan wordt het niet alleen beter doordat automobilisten ineens allemaal stapvoets een drempel oversteken, maar gaat de verkeersveiligheid er waarschijnlijk ook op vooruit omdat de gemiddelde automobilist dan wél liever door de regen fietst.
De vraag wordt dan vrij eenvoudig: Wat willen we? Volgens mij hebben we nog steeds een probleem met CO2-uitstoot, sterker nog, bouwen we daarom zelfs te weinig huizen.
CO2 is niet het meest heftige broeikasgas. Methaan, ammoniak en stikstofoxiden zijn heftiger. Dat de bouw te weinig woningen oplevert komt door het nietig verklaren van de PAS regeling. Het verbruik van fossiele brandstoffen is een belangrijk onderdeel voor het vullen van de staatskas.
https://www.verkeersnet.nl/verkeersveili...dpr=accept
(23-Nov-2021, 11:07 AM)Niels van der Wal schreef: PietV heeft het over de veiligheid van de dag van gisteren; 365cycle heeft het over de veiligheid van de dag van morgen.Was dat maar waar. April 2022 krijgen we de cijfers te zien over het aantal geregistreerde fietsslachtoffers van dit jaar. Het neem met de jaren toe. De fietsdoden van 2020. Om over alle soorten van gewonden maar te zwijgen. Per gereden kilometer is fietsen een risicovol gebeuren. Je moet maar lef hebben als fietser.
Ik fiets morgen weer.
Niels, fietser, van der Wal
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/15/...en-in-2020