26-Nov-2021, 04:21 PM
(26-Nov-2021, 03:04 PM)365cycle schreef: Fietsen is zéker gezonder dan filmpjes kijken, het wordt nog beter als je die sigaar thuis laatHet is mijn enige zonde, dus die blijft er wel in. Maar niet tijdens het rijden natuurlijk.
Citaat:Da's zo'n beetje rond de "specs" van mijn vader (net gepensioneerd, ook een forse bouw, 1.87, zelfde gewicht). Het is een ander type fiets, maar mocht je de Hase Kettwiesel wat vinden; we hebben er één staan die niet gebruikt wordt. Het is een veel leukere fiets dan ik in eerste instantie verwacht had (ErikvanD kan dat denk ik wel beamen). M'n vader reed er altijd op, maar is ivm behoefte aan ondersteuning overgestapt op een USVA (zodat hij m'n moeder weer bij kan houden ).Ik woon op Noord Beveland, en het fietsen is hier inderdaad super. In ieder geval vergeleken met de randstad. Strak asfalt, breed, bijna overal gescheiden verkeer. En een fantastisch uitzicht. De dorpen zijn niet zo erg: Daar ben je in 400 meter doorheen.
Zelf was ik op m'n zwaarst 105 kg, en hier en daar ging er weleens een fietsje stuk. Door een verleden met explosieve sporten ben ik ook veel meer een sprinter dan een duursporter, al kan ik wel lekker "dieselen" (misschien kan je het type sport dan al wel raden). Zeker als je veel kracht kan leveren met je benen is enige voorzichtigheid wel de moeite - een ligger met achterwielaandrijving heeft vaak veel grip, ik heb met hard optrekken al weleens wat gesloopt. Qua stevigheid is hoe voorzichtig je rijdt inderdaad wel van invloed, en ook de hoeveelheid drempels, putten etc. die je tegenkomt. Weet niet waar je in Zeeland woont, maar Schouwen-Duiveland en de stukken van Noord- en Zuid-Beveland die ik gefietst heb reden een stuk comfortabeler dan Zuid- en Noord-Holland. Alleen een beetje uit de dorpen blijven
Jij schaatser? Zelf van alles gedaan (judo, powerlifting, sterktste man) maar sinds een paar jaar kan mijn lichaam niet meer. Met name mijn knieen lopen bijna zonder kraakbeen dus ik heb vanwege ontzien daarvan juist erg zwakke benen gekregen. Nog wel sterke hamstrings, maar zwakke quads. Dus veel toeren draaien met weinig belasting zal het devies moeten worden.
Dank voor het aanbod van de Kettwiesel, zal die eens opzoeken en over leren.
Citaat:Tenzij je echt extreem breed gaat loopt de rolweerstand bij dezelfde druk terug wanneer een fietsband breder wordt. Je merkt dat heel goed onder een velomobiel, omdat de luchtweerstand veel minder is: Op strak asfalt loopt m'n Milan knetterhard met rondom 28mm (ETRTO 406) brede Schwalbe Pro Ones aan de maximumdruk eronder, 80+ km/h sprinten is dan gewoon haalbaar. Op ruw asfalt zoals op dit weggetje was de KHE Mac1 (43mm breed, ETRTO 406, 8 bar) op dezelfde dag 5 a 10% efficienter bij dezelfde snelheid.Mijn ego kan het hebben als ik door bejaarden op een electrofiets word ingehaald. Zolang ik maar comfortabel zit en rij. Dus als ik zonder veel moeite 15 km/h kan cruisen is het snel genoeg. Vrouwlief is op haar bakfiets toch niet veel sneller. Dan ga ik op basis van jouw ervaring voor dikke, maar niet belachelijk dikke banden.
Aerodynamisch is een brede band natuurlijk wel een nadeel, en extreem brede banden sturen ook gewoon minder fijn op het asfalt.
Citaat:Leuke fietsen, ik ken ze helaas allemaal niet uit eigen ervaring. Dit type trike is niet zo snel op rechte stukken, maar ontzettend leuk om mee te gooien en smijten in bochten.Lang en recht is wel een beetje de norm hier in Zeeland, daar zijn de vette banden niet ideaal voor; heb je zeker een punt mee. Expres zigzaggen gaat misschien wat ver.