Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alpen 2025
#1
Op 1 september zijn we op de rechtstreekse nachttrein van Amersfoort naar Innsbruck gestapt, de nieuwe ÖBB Nighjet met minicabines. Er is plaats voor ca. 8 fietsen maar begin september waren het er maar drie. Hoewel ik niet echt heb kunnen slapen in de trein was de 14 uur durende reis (van 19u tot 9u de volgende ochtend) best wel comfortabel en je kreeg ontbijt op bed geserveerd. Lakens waren schoon, er waren toiletten en wastafels aan boord, luidsprekers stonden 's nachts uit. Voor herhaling vatbaar! Zie de volgende video voor een impressie


Wordt vervolgd...
Antwoord }
#2
Ha leuk, fijn dat wij weer mee mogen met jullie video-reis, dat wordt weer genieten!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , De tovenaar
#3
Ben benieuwd naar het vervolg.
Met 3 stuurtypes in de hand, fietst men door het ganse land ( en daarbuiten)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , De tovenaar
#4
Kan niet wachten op de rest...
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375 - Challenge Fujin

Ik heb niet teveel fietsen, ik heb voor elke omstandigheid een voor mij ideale fiets!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , De tovenaar
#5
Alpen 2025 
Deel 2: Innsbruck via Landeck naar de Kaunertaler Gletscherstrasse.
 
Na een lange treinreis komen we 's ochtends aan in een verregend Innsbruck en volgen de R3 Radweg langs de Inn westwaarts. Het eerste stuk van de fietsroute zit ingeklemd tussen de Autobahn en de rivier en is door het grijze weer erg saai. Pas halverwege na Haiming wordt het wat droger en de route afwisselender. Af en toe moeten we nog schuilen voor buien maar op de camping in Landeck is het gelukkig droog. De volgende dag is het gelukkig mooi weer en fietsen we zonder bepakking naar de Kaunertal gletsjer, een klim van ruim 50 km. Een zeer onregelmatige en zware maar mooie beklimming. Een goede test voor mijn 'nieuwe' ligfiets met Rohloff naaf, die bevalt erg goed.

[Afbeelding: medium.jpg]

[Afbeelding: medium.jpg]

[Afbeelding: medium.jpg]

[Afbeelding: medium.jpg]

GPS tracks: 
Innsbruck - Landeck (81 km) https://ridewithgps.com/trips/327316156 
Landeck - Kaunertaler Gletscherstrasse - Landeck (107 km) https://ridewithgps.com/trips/337410663

Antwoord }
#6
Na een pittige, lange klim: "Eigenlijk niets te zien hier"  Doh  Big Grin

Heerlijk filmpje weer, Tovenaar! 

Vraagje, wat voor tasje heb je daar aan de zijkant van je fiets hangen en hoe hangt het vast?
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375 - Challenge Fujin

Ik heb niet teveel fietsen, ik heb voor elke omstandigheid een voor mij ideale fiets!
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar
#7
Ja dat was even een domper, boven was een grote bouwput met lelijk skistation.
Maar goed, de tocht er heen was wel de moeite waard.

Mijn zijtas is deze https://www.bol.com/nl/nl/p/droogtas-cam...0117997609
Aan mijn stoel heb ik zo'n klembeugel geschroefd: https://nl.aliexpress.com/item/1005007102677054.html
Door die beugel een buisje waaraan ik de klickfix stuurmount hang.
Aan de achterkant van de tas heb ik een klickfix adapterplaat geschroefd.
Zie https://youtu.be/9GRd57cD3CU?si=rVWFOQz7Psf2bdes&t=171

De plastic gesp heb ik later vervangen door een magnetische gesp om 'm makkelijker open en dicht te doen tijdens het fietsen.
Ik had eerder een zelfde soort blauw tasje van Rockbros, maar die had geen gesp en alleen een klep die met klittenband afsloot.
De afsluiting was niet geheel waterdicht en de klep kon bij harde wind openwaaien.
Antwoord }
Bedankt door: Atrike
#8
Heel leuk om te zien, ook informatief hoe het in de nightjet gaat. Daar past mn m5 chr dus ook wel.
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar , Willeke_IGKT
#9
Landeck - Reschenpass - Bolzano (Via Claudia Augusta) 
Vanuit Landeck volgen we de Via Claudia Augusta fietsroute langs de Inn zuidwaarts. In het mooie dal van de Inn komen langs het leuke stadje Pfunds waar we een stop maken op een picknickplaats die speciaal voor fietsers is aangelegd. Via wat gravelwegen langs een oude vesting van Altfinstermünz fietsen we een klein stukje door Zwitsersland tot Martina, waar we weer Oostenrijk in fietsen en aan de korte, geleidelijke klim naar Nauders beginnen. Na Nauders is het valsplat met veel tegenwind tot de Reschenpas waar we de Italiaanse grens passeren. Na een pauze aan de winderige Reschensee volgt een steile afdaling tot Glurns waar we een camping opzoeken. 

[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg] 
[Afbeelding: medium.jpg]

De volgende dag gaat het voornamelijk bergafwaarts over de Via Claudia Augusta, de fietsroute volgt nu de Etsch/Adige rivier tot Bolzano. Bij Spondinig worden we door bikerouter de lift ingestuurd om onder het spoor door de fietsroute te kunnen vervolgen. Ik heb gemerkt dat brouter in de "vakantiefiets" modus soms voetpaden, trappen of liften pakt maar deze had ik even over het hoofd gezien bij het uitstippelen van de route. Doh De hoofdroute maakt daar een flinke omweg via Prad / Prato, aan de voet van de Stelvio pas.  Verder onderweg heel veel kwekerijen en boomgaarden, af en toe buien en heel veel hardlopers die aan de ultralange marathon estafette Resia Rosolina Relay deelnemen. Deze 430 km lange race loopt langs de Etsch/Adige van de bron (Reschenpas) tot de monding (Adriatische zee).

[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg]

GPS tracks: 
Landeck - Glurns (83 km) https://ridewithgps.com/trips/328052899
Glurns- Bolzano (84 km) https://ridewithgps.com/trips/328462208

Video:
Antwoord }
#10
Goed om te weten dat er ligfietsen mee kunnen.
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar , Willeke_IGKT
#11
Tsja, er zit een verschil tussen kunnen en officieel mogen  Doh

Öbb:
Bicycles larger than the standard dimensions (length over 185 cm, height over 110 cm, width over 60 cm, tire size from 29 inches, width greater than 4.2 cm, and maximum weight of 30 kg) as well as tandems, recumbent bikes, and bicycle trailers can only be transported in special luggage compartments.

Volgens de NS is het niet toegestaan om tandems, ligfiets en trikes mee te nemen:

Speciale fietsen zoals een tandem, driewieler of ligfiets zijn niet toegestaan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , -Nico-
#12
Deel 4: Dolomieten
In deze aflevering verlaten we Bolzano via een fijn netwerk van fietspaden en volgen de Eurovelo 7 door een smal en lawaaiig kloofdal van de Eisack. Het Rodaval fietspad volgt hier een oud spoortracé door veel tunnels. Na een pauze in Colma en boodschappen in Waidbach begint de lange klim van ruim 34 km naar de Sella pas. Het eerste stuk fietsen we over de drukke SS 242 door het smalle kloofdal van de Grödner bach. Het stijgingspercentage varieert tussen 5 en 14%, geen fijne weg. Vanaf Ortisei wordt de klim geleidelijker en gaat over rustige en mooie fietspaden, maar het laatste stuk naar de col is weer druk. De uitzichten worden steeds spectaculairder en rond 17:00 uur bereiken we eindelijk de top na 60 km klimmen. De afdaling naar Canazei is kort, bochtig en prachtig. We kamperen op de drukke en prijzige Marmolada camping (€45).
[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg]

De volgende dag dalen we vanuit Canazei weer af naar de Adige vallei via het Val di Fassa. We starten de dag met de prachtige Ciclovia Val di Fassa, een 48 km lange fietsroute langs de rivier de Avisio. We verlaten het pad bij Tesero om via de San Lorenzo pas af te dalen via de rustige hoofdweg. In de Adige vallei fietsen we richting de steile klim naar Kaltern en de Mendelpas, maar besluiten om om te keren, te vermoeiend. In Breitbach (Cortaccia / Kurtatsch) vinden we de gezellige camping Obstgarten (€44) met een speciaal tentenveldje voor fietsers – een echte aanrader! Tijd voor een wasje, routeplanning en nieuwe remblokjes. De dag sluiten we af met een heerlijke pizza bij Fischerhof.
[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: Map4.jpg]

Routetip:
Achteraf was het makkelijker geweest deze route in omgekeerde richting te volgen: start vanuit Breitbach via de San Lugano pas naar Val di Fassa. Zo volg je een makkelijker klim via de spoorlijn fietsroute en heb je meer campings onderweg. De Sella pas kun je dan de volgende ochtend over, gevolgd door een lange afdaling door het Grödner dal (waar helemaal geen campings zijn).

GPS tracks:
Bolzano - Canazei ( 75 km) https://ridewithgps.com/trips/329099444
Canazei - Cortaccia (91 km) https://ridewithgps.com/trips/329537685

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Atrike , -Nico- , Chepap
#13
Alpen 2025 deel 5: Val di Sole - Passo del Tonale - Sondrio

Vanwege het slechte weer dat wordt voorspeld, schrappen we een aantal hoge bergpassen uit onze oorspronkelijke route. In plaats van de Gavia, Bernina- en Albulapas een veel vlakkere route via Sondrio en de Splügenpas. Ook laten we het plan om de Mendelpas te doen helemaal varen en besluiten er omheen te fietsen via het dal van de Noce. Vanuit de Obstgarten camping fietsen we via kleine weggetjes dwars door de kwekerijen en boomgaarden naar de rivier de Adige waar we weer het fietspad zuidwaarts oppikken. Dit is een heel mooi fietspad met imposante rotswanden aan beide zijden van het vlakke dal. Bij Mezzocorona verlaten we het Adige fietspad en volgen andere mooie fietsroutes noordwaarts langs de Noce rivier richting de Tonale pas. Vlakbij het Santa Giustina stuwmeer bij Cles houdt de fietsroute opeens op. Bij Dermulo  volgen we nog een klein parallelweggetje maar die eindigt tussen de boomgaarden en moeten we over een drukke SS43 verder naar Cles, waar we een lunchstop maken. Voorbij het stuwmeer dalen we af naar de Noce rivier. We bevinden ons nu in de Val di Sole vallei, waar we weer over mooie, vrijliggende fietspaden kunnen fietsen. Langs dit fietspad komen we langs veel picknickplaatsen, waarvan sommige zelfs overdekt. In deze regio lopen veel bruine beren rond. Twee jaar geleden werd zelfs een jogger door een beer gedood. De Tonale pas is voor vandaag iets te hoog gegrepen. Camping Cevedale in Ossana blijkt een goede en niet al te dure (€25) camping met een mooi grasveldje tussen de bomen. De camping is op 1000m hoogte gelegen aan de voet van de Castello di San Michele.

[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg]

De volgende ochtend beginnen we aan de klim naar de Tonale pas. Het begint te motregenen dus de regenjassen maar weer aan. Ik probeer te fietsen met paraplu, wat eigenlijk best goed werkt. De weg klimt niet zo bochtig en steil en er is weinig verkeer dus ik kan met een hand aan het stuur en de andere hand de paraplu lekker droog naar boven peddelen zonder nat te worden. Bovenop de Tonale komen we in een lelijk skioord. Voorzichtig dalen we af naar Ponte di Legno vanwege het natte wegdek en het verse glad lijkende asfalt. Na Ponte di Legno zouden we de fietspaden kunnen nemen door het dal maar we kiezen voor de hoofdweg naar Edolo omdat deze continu blijft dalen en de fietsroute veel meer heuvelop/heuvelaf gaat. Na een lange en snelle afdaling van 30 km vanaf de pas maken we een lunchstop in het leuke centrum van Edolo. Hierna beginnen we aan de tweede col van de dag naar Aprica. Nu besluiten we weer de fietsroute uit te proberen, een binnenweggetje via Santicolo. En tsja daar worden we keihard voor afgestraft met een steile klim van 15% waar ik stukken moet lopen. Gauw terug dus naar de hoofdweg SS39, die gelukkig niet druk is en veel geleidelijker klimt met zo'n 4% tot Aprica. Dit skioord oogt veel vriendelijker dan Tonale. Een lange bochtige afdaling volgt tot het dal van de Adda. Er is geen autoverkeer dat ons inhaalt in deze afdaling, een erg rustige weg. Dat verandert al gauw als we in het dal van de Adda weer voor de hoofdweg kiezen naar Sondrio. Lekker minder klimmen dan de fietsroute denken we, maar dat blijkt achteraf een verkeerde keus te zijn. De Via Nazionale SS-38 is smal en zeer druk met veel vrachtverkeer, levensgevaarlijk! Het was veel verstandiger geweest om hier wèl over de 8 km langere Via Vatellina fietsroute langs de Adda rivier te fietsen. Vlak voor Sondrio besluiten we weer te gaan kamperen omdat het is opgeklaard en zonnig is. We vinden in Poggiridenti bij de Agricampeggio Bellero Green Factory een rustige en goedkope camping (€10 pp + tent).

[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg]

GPS tracks:
Cortaccia – Ossana 77 km 1.131 hm https://ridewithgps.com/trips/329861570
Ossana – Poggidentri 88km 1.467 hm https://ridewithgps.com/trips/330198625
[Afbeelding: map5.jpg]

Video:
Antwoord }
#14
Wat een mooie en inspirerende reis. Echt meegenieten dit, bedankt voor de verhalen en de video's!
Antwoord }
#15
(24-Oct-2025, 11:50 PM)-Nico- schreef: Wat een mooie en inspirerende reis. Echt meegenieten dit, bedankt voor de verhalen en de video's!

Dank je, tijdens het bewerken van de videos is het ook nagenieten!
Zo ontdekte ik bij het terugkijken van de beelden pas dat we door een gebied fietsten waar het wemelde van de bruine beren. Dat gele bordje was me toen niet eens opgevallen.  Confused
[Afbeelding: medium.jpg]
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04/18/...n-genomen/

Achteraf is het maar goed ook dat we dat niet wisten, daardoor is ons op de nabijgelegen camping in het bos een slapeloze nacht bespaard gebleven Sleepy
[Afbeelding: medium.jpg]
Antwoord }
#16
Heel leuk en herkenbaar, ook de bijstelling van plannen en de wat te gevaarlijk weg waar achteraf gezien een toch we, alternatief voor was en geeft ook inspiratie om eens flink de alpen in te trekken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , De tovenaar
#17
Ja door de weersomstandigheden of de zwaarte moet je je route vaak bijstellen, de ogen zijn soms groter dan de maag..eh benen.
Na de Tonale pas konden we vaak kiezen tussen de fietsroute of de grote weg. op weg naar Aprica bleek de fietsroute over hele steile weggetjes met hellingen van >20% te gaan, terwijl de hoofdweg veel geleidelijker klimde en rustig was. In het volgende dal kozen we voor de hoofdweg, maar die bleek dus veel te druk. In het volgende deel richting het Comomeer kiezen we dus weer voor de Sentiero Valtellina fietsroute en die bleek een verademing, vlak, rustig en goed geasfalteerd.
Maar dat zien jullie volgende week. Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , Lig-hen , Atrike
#18
Alpen 2025 – deel 6:  Sentiero Valtellina & Splügen pas
Na een regenachtige rustdag in Sondrio fietsen we via de Sentiero Valtellina fietsroute richting het Comomeer. Deze fietsroute gaat voornamelijk over fietspaden en rustige binnenwegen in de vallei van de Adda rivier. Vlak vóór het Comomeer verlaten we deze fietsroute en via het Lago di Mezzola fietsen we langs de Mera naar Chiavenna waar we aan de zware en lange klim naar de Splügenpas beginnen. Ongeveer halverwege de pas kamperen we in Campodolcino.
[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg]

De volgende ochtend is het erg regenachtig. Tussen de buien beginnen we aan het zwaarste deel van de klim, een drukke smalle weg met erg veel haarspeldbochten en korte tunnnels. Naarmate we hoger klimmen wordt het gelukkig droger en aan de Zwitserse kant van de Splugen breekt de zon zelfs door. Via een schitterende afdaling met nog veel meer haarspeldbochten bereiken we Splügen in het dal van de Achter-Rijn. We dalen nog verder af door de nauwe kloven van de Rofflaschlucht en de Viamala en kamperen eind van de middag op de camping van Thusis.
[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg]
[Afbeelding: medium.jpg]

GPS tracks:
Poggiridenti - Campodolcino (87 km) https://ridewithgps.com/trips/330864980
Campodolcino - Thusis (57 km) https://ridewithgps.com/trips/331255236

[Afbeelding: map06.jpg]

Youtube:

https://www.youtube.com/playlist?list=PL...bPM4mC_SYB
Antwoord }
Bedankt door: Atrike , Willeke_IGKT , Lig-hen , -Nico-
#19
Heerlijk filmpje weer. Elke keer weer een genot om naar te kijken. En dat heldhaftige muziekje ook bij de klim. Waar haal je die vandaan?

Het ziet er wel doodeng uit, die afdaling. Zeker met al die auto's. Maar misschien was het in het echt minder angstaanjagend.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375 - Challenge Fujin

Ik heb niet teveel fietsen, ik heb voor elke omstandigheid een voor mij ideale fiets!
Antwoord }
Bedankt door: De tovenaar , Willeke_IGKT , martinR
#20
De meeste muziek (zoals deze, Road to Mordor van Ezra Lipp) haal ik van youtube's audio library.  Ivm met copyrights kan je niet zomaar iedere muziek plaatsen, die van youtube zijn royalty free.

Deze afdaling was fantastisch. Brede overzichtelijke weg, mooi weer, het begin en eind tot Splügen erg veel haarspeldbochten, dus het autoverkeer reed erg langzaam en behoedzaam. Ook heel veel fietsers aan Zwitserse kant. Nee, zeker geen angstaanjagende afdaling, die komen later Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Atrike


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Elleboogsteunen Quest #107
Ik heb een staaldr...Wim -de roetsende — 05:39 PM
Elleboogsteunen Quest #107
Ik heb een staaldraa...Frutsel — 05:34 PM
Rear wheel ratchet holder - velomobile ...
En binnen. Vanmorgen...Hoekie — 03:35 PM
Elleboogsteunen Quest #107
Ik heb rechts altijd...Willeke_IGKT — 03:15 PM
Elleboogsteunen Quest #107
Ik gebruik geen arms...blokdoorn — 02:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
ik mezelf goed ged...Niels van der Wal — 02:43 PM
Elleboogsteunen Quest #107
Hoe hebben jullie de...Hardloper — 02:04 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
ik mezelf goed ged...Veloquest — 02:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Voor mij alweer vele...Lopopodium — 01:51 PM
Alpen 2025
De meeste muziek (zo...De tovenaar — 12:48 PM
Alpen 2025
Heerlijk filmpje wee...Atrike — 12:12 PM
Elleboogsteunen Quest #107
Ik zit er niet c...Wim -de roetsende — 11:55 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ja, eergisteren ben ...LigfietsWilsum — 11:54 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
ik mezelf goed gedra...NielsKo — 10:46 AM
Alpen 2025
Alpen 2025 – deel 6:...De tovenaar — 10:42 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
En ik nu dus door wa...LigfietsWilsum — 10:33 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik met de ccu op de ...Josligfiets — 08:54 AM