|
Alpen 2025
|
Berichten: 401
Topics: 15
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 215
1154 x bedankt in 368 berichten
Op 1 september zijn we op de rechtstreekse nachttrein van Amersfoort naar Innsbruck gestapt, de nieuwe ÖBB Nighjet met minicabines. Er is plaats voor ca. 8 fietsen maar begin september waren het er maar drie. Hoewel ik niet echt heb kunnen slapen in de trein was de 14 uur durende reis (van 19u tot 9u de volgende ochtend) best wel comfortabel en je kreeg ontbijt op bed geserveerd. Lakens waren schoon, er waren toiletten en wastafels aan boord, luidsprekers stonden 's nachts uit. Voor herhaling vatbaar! Zie de volgende video voor een impressie
Wordt vervolgd...
Berichten: 328
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 2695
928 x bedankt in 305 berichten
Ha leuk, fijn dat wij weer mee mogen met jullie video-reis, dat wordt weer genieten!
Berichten: 406
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 132
757 x bedankt in 380 berichten
Ben benieuwd naar het vervolg.
Met 3 stuurtypes in de hand, fietst men door het ganse land ( en daarbuiten)
Berichten: 371
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 232
634 x bedankt in 250 berichten
Kan niet wachten op de rest...
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375 - Challenge Fujin
Ik heb niet teveel fietsen, ik heb voor elke omstandigheid een voor mij ideale fiets!
Berichten: 401
Topics: 15
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 215
1154 x bedankt in 368 berichten
03-Oct-2025, 10:01 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Oct-2025, 10:03 AM door De tovenaar.)
Alpen 2025
Deel 2: Innsbruck via Landeck naar de Kaunertaler Gletscherstrasse.
Na een lange treinreis komen we 's ochtends aan in een verregend Innsbruck en volgen de R3 Radweg langs de Inn westwaarts. Het eerste stuk van de fietsroute zit ingeklemd tussen de Autobahn en de rivier en is door het grijze weer erg saai. Pas halverwege na Haiming wordt het wat droger en de route afwisselender. Af en toe moeten we nog schuilen voor buien maar op de camping in Landeck is het gelukkig droog. De volgende dag is het gelukkig mooi weer en fietsen we zonder bepakking naar de Kaunertal gletsjer, een klim van ruim 50 km. Een zeer onregelmatige en zware maar mooie beklimming. Een goede test voor mijn 'nieuwe' ligfiets met Rohloff naaf, die bevalt erg goed.
GPS tracks:
Innsbruck - Landeck (81 km) https://ridewithgps.com/trips/327316156
Landeck - Kaunertaler Gletscherstrasse - Landeck (107 km) https://ridewithgps.com/trips/337410663
Berichten: 371
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 232
634 x bedankt in 250 berichten
Na een pittige, lange klim: "Eigenlijk niets te zien hier"
Heerlijk filmpje weer, Tovenaar!
Vraagje, wat voor tasje heb je daar aan de zijkant van je fiets hangen en hoe hangt het vast?
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375 - Challenge Fujin
Ik heb niet teveel fietsen, ik heb voor elke omstandigheid een voor mij ideale fiets!
Berichten: 401
Topics: 15
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 215
1154 x bedankt in 368 berichten
Ja dat was even een domper, boven was een grote bouwput met lelijk skistation.
Maar goed, de tocht er heen was wel de moeite waard.
Mijn zijtas is deze https://www.bol.com/nl/nl/p/droogtas-cam...0117997609
Aan mijn stoel heb ik zo'n klembeugel geschroefd: https://nl.aliexpress.com/item/1005007102677054.html
Door die beugel een buisje waaraan ik de klickfix stuurmount hang.
Aan de achterkant van de tas heb ik een klickfix adapterplaat geschroefd.
Zie https://youtu.be/9GRd57cD3CU?si=rVWFOQz7Psf2bdes&t=171
De plastic gesp heb ik later vervangen door een magnetische gesp om 'm makkelijker open en dicht te doen tijdens het fietsen.
Ik had eerder een zelfde soort blauw tasje van Rockbros, maar die had geen gesp en alleen een klep die met klittenband afsloot.
De afsluiting was niet geheel waterdicht en de klep kon bij harde wind openwaaien.
Berichten: 399
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 141
849 x bedankt in 380 berichten
Heel leuk om te zien, ook informatief hoe het in de nightjet gaat. Daar past mn m5 chr dus ook wel.
Berichten: 401
Topics: 15
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 215
1154 x bedankt in 368 berichten
10-Oct-2025, 08:54 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Oct-2025, 08:55 AM door De tovenaar.)
Landeck - Reschenpass - Bolzano (Via Claudia Augusta)
Vanuit Landeck volgen we de Via Claudia Augusta fietsroute langs de Inn zuidwaarts. In het mooie dal van de Inn komen langs het leuke stadje Pfunds waar we een stop maken op een picknickplaats die speciaal voor fietsers is aangelegd. Via wat gravelwegen langs een oude vesting van Altfinstermünz fietsen we een klein stukje door Zwitsersland tot Martina, waar we weer Oostenrijk in fietsen en aan de korte, geleidelijke klim naar Nauders beginnen. Na Nauders is het valsplat met veel tegenwind tot de Reschenpas waar we de Italiaanse grens passeren. Na een pauze aan de winderige Reschensee volgt een steile afdaling tot Glurns waar we een camping opzoeken.
De volgende dag gaat het voornamelijk bergafwaarts over de Via Claudia Augusta, de fietsroute volgt nu de Etsch/Adige rivier tot Bolzano. Bij Spondinig worden we door bikerouter de lift ingestuurd om onder het spoor door de fietsroute te kunnen vervolgen. Ik heb gemerkt dat brouter in de "vakantiefiets" modus soms voetpaden, trappen of liften pakt maar deze had ik even over het hoofd gezien bij het uitstippelen van de route.  De hoofdroute maakt daar een flinke omweg via Prad / Prato, aan de voet van de Stelvio pas. Verder onderweg heel veel kwekerijen en boomgaarden, af en toe buien en heel veel hardlopers die aan de ultralange marathon estafette Resia Rosolina Relay deelnemen. Deze 430 km lange race loopt langs de Etsch/Adige van de bron (Reschenpas) tot de monding (Adriatische zee).
GPS tracks:
Landeck - Glurns (83 km) https://ridewithgps.com/trips/328052899
Glurns- Bolzano (84 km) https://ridewithgps.com/trips/328462208
Video:
Berichten: 14
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 7
49 x bedankt in 14 berichten
Goed om te weten dat er ligfietsen mee kunnen.
Berichten: 401
Topics: 15
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 215
1154 x bedankt in 368 berichten
Tsja, er zit een verschil tussen kunnen en officieel mogen
Öbb:
Bicycles larger than the standard dimensions (length over 185 cm, height over 110 cm, width over 60 cm, tire size from 29 inches, width greater than 4.2 cm, and maximum weight of 30 kg) as well as tandems, recumbent bikes, and bicycle trailers can only be transported in special luggage compartments.
Volgens de NS is het niet toegestaan om tandems, ligfiets en trikes mee te nemen:
Speciale fietsen zoals een tandem, driewieler of ligfiets zijn niet toegestaan
Berichten: 401
Topics: 15
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 215
1154 x bedankt in 368 berichten
17-Oct-2025, 09:26 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Oct-2025, 09:28 AM door De tovenaar.)
Deel 4: Dolomieten
In deze aflevering verlaten we Bolzano via een fijn netwerk van fietspaden en volgen de Eurovelo 7 door een smal en lawaaiig kloofdal van de Eisack. Het Rodaval fietspad volgt hier een oud spoortracé door veel tunnels. Na een pauze in Colma en boodschappen in Waidbach begint de lange klim van ruim 34 km naar de Sella pas. Het eerste stuk fietsen we over de drukke SS 242 door het smalle kloofdal van de Grödner bach. Het stijgingspercentage varieert tussen 5 en 14%, geen fijne weg. Vanaf Ortisei wordt de klim geleidelijker en gaat over rustige en mooie fietspaden, maar het laatste stuk naar de col is weer druk. De uitzichten worden steeds spectaculairder en rond 17:00 uur bereiken we eindelijk de top na 60 km klimmen. De afdaling naar Canazei is kort, bochtig en prachtig. We kamperen op de drukke en prijzige Marmolada camping (€45).
De volgende dag dalen we vanuit Canazei weer af naar de Adige vallei via het Val di Fassa. We starten de dag met de prachtige Ciclovia Val di Fassa, een 48 km lange fietsroute langs de rivier de Avisio. We verlaten het pad bij Tesero om via de San Lorenzo pas af te dalen via de rustige hoofdweg. In de Adige vallei fietsen we richting de steile klim naar Kaltern en de Mendelpas, maar besluiten om om te keren, te vermoeiend. In Breitbach (Cortaccia / Kurtatsch) vinden we de gezellige camping Obstgarten (€44) met een speciaal tentenveldje voor fietsers – een echte aanrader! Tijd voor een wasje, routeplanning en nieuwe remblokjes. De dag sluiten we af met een heerlijke pizza bij Fischerhof.
Routetip:
Achteraf was het makkelijker geweest deze route in omgekeerde richting te volgen: start vanuit Breitbach via de San Lugano pas naar Val di Fassa. Zo volg je een makkelijker klim via de spoorlijn fietsroute en heb je meer campings onderweg. De Sella pas kun je dan de volgende ochtend over, gevolgd door een lange afdaling door het Grödner dal (waar helemaal geen campings zijn).
GPS tracks:
Bolzano - Canazei ( 75 km) https://ridewithgps.com/trips/329099444
Canazei - Cortaccia (91 km) https://ridewithgps.com/trips/329537685
Berichten: 401
Topics: 15
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 215
1154 x bedankt in 368 berichten
Alpen 2025 deel 5: Val di Sole - Passo del Tonale - Sondrio
Vanwege het slechte weer dat wordt voorspeld, schrappen we een aantal hoge bergpassen uit onze oorspronkelijke route. In plaats van de Gavia, Bernina- en Albulapas een veel vlakkere route via Sondrio en de Splügenpas. Ook laten we het plan om de Mendelpas te doen helemaal varen en besluiten er omheen te fietsen via het dal van de Noce. Vanuit de Obstgarten camping fietsen we via kleine weggetjes dwars door de kwekerijen en boomgaarden naar de rivier de Adige waar we weer het fietspad zuidwaarts oppikken. Dit is een heel mooi fietspad met imposante rotswanden aan beide zijden van het vlakke dal. Bij Mezzocorona verlaten we het Adige fietspad en volgen andere mooie fietsroutes noordwaarts langs de Noce rivier richting de Tonale pas. Vlakbij het Santa Giustina stuwmeer bij Cles houdt de fietsroute opeens op. Bij Dermulo volgen we nog een klein parallelweggetje maar die eindigt tussen de boomgaarden en moeten we over een drukke SS43 verder naar Cles, waar we een lunchstop maken. Voorbij het stuwmeer dalen we af naar de Noce rivier. We bevinden ons nu in de Val di Sole vallei, waar we weer over mooie, vrijliggende fietspaden kunnen fietsen. Langs dit fietspad komen we langs veel picknickplaatsen, waarvan sommige zelfs overdekt. In deze regio lopen veel bruine beren rond. Twee jaar geleden werd zelfs een jogger door een beer gedood. De Tonale pas is voor vandaag iets te hoog gegrepen. Camping Cevedale in Ossana blijkt een goede en niet al te dure (€25) camping met een mooi grasveldje tussen de bomen. De camping is op 1000m hoogte gelegen aan de voet van de Castello di San Michele.
De volgende ochtend beginnen we aan de klim naar de Tonale pas. Het begint te motregenen dus de regenjassen maar weer aan. Ik probeer te fietsen met paraplu, wat eigenlijk best goed werkt. De weg klimt niet zo bochtig en steil en er is weinig verkeer dus ik kan met een hand aan het stuur en de andere hand de paraplu lekker droog naar boven peddelen zonder nat te worden. Bovenop de Tonale komen we in een lelijk skioord. Voorzichtig dalen we af naar Ponte di Legno vanwege het natte wegdek en het verse glad lijkende asfalt. Na Ponte di Legno zouden we de fietspaden kunnen nemen door het dal maar we kiezen voor de hoofdweg naar Edolo omdat deze continu blijft dalen en de fietsroute veel meer heuvelop/heuvelaf gaat. Na een lange en snelle afdaling van 30 km vanaf de pas maken we een lunchstop in het leuke centrum van Edolo. Hierna beginnen we aan de tweede col van de dag naar Aprica. Nu besluiten we weer de fietsroute uit te proberen, een binnenweggetje via Santicolo. En tsja daar worden we keihard voor afgestraft met een steile klim van 15% waar ik stukken moet lopen. Gauw terug dus naar de hoofdweg SS39, die gelukkig niet druk is en veel geleidelijker klimt met zo'n 4% tot Aprica. Dit skioord oogt veel vriendelijker dan Tonale. Een lange bochtige afdaling volgt tot het dal van de Adda. Er is geen autoverkeer dat ons inhaalt in deze afdaling, een erg rustige weg. Dat verandert al gauw als we in het dal van de Adda weer voor de hoofdweg kiezen naar Sondrio. Lekker minder klimmen dan de fietsroute denken we, maar dat blijkt achteraf een verkeerde keus te zijn. De Via Nazionale SS-38 is smal en zeer druk met veel vrachtverkeer, levensgevaarlijk! Het was veel verstandiger geweest om hier wèl over de 8 km langere Via Vatellina fietsroute langs de Adda rivier te fietsen. Vlak voor Sondrio besluiten we weer te gaan kamperen omdat het is opgeklaard en zonnig is. We vinden in Poggiridenti bij de Agricampeggio Bellero Green Factory een rustige en goedkope camping (€10 pp + tent).
GPS tracks:
Cortaccia – Ossana 77 km 1.131 hm https://ridewithgps.com/trips/329861570
Ossana – Poggidentri 88km 1.467 hm https://ridewithgps.com/trips/330198625
Video:
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
Gestroomlijnde tweewieler
|
| Juist, duidelijk
Ka...Arend-Jan — 10:54 AM |
|
Hork van de dag
|
| Ik heb laatst een fa...Willeke_IGKT — 10:13 AM |
|
Hork van de dag
|
| Bij de fatbike is di...blokdoorn — 09:58 AM |
|
Gestroomlijnde tweewieler
|
|
Wat was dan de oor...Piet Kunis — 09:47 AM |
|
Hork van de dag
|
| Ik vind wel dat het ...Roepers — 09:38 AM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Topografie is verre ...Hardloper — 08:43 AM |
|
Alpen 2025
|
| Alpen 2025 deel 5: V...De tovenaar — 08:33 AM |
|
Hork van de dag
|
|
Ik vermoed dat d...Niels van der Wal — 08:14 AM |
|
Gestroomlijnde tweewieler
|
| Wat was dan de oorza...Arend-Jan — 07:52 AM |
|
Gestroomlijnde tweewieler
|
|
Deze fiets vind ...Piet Kunis — 10:47 PM |
|
Lamp op muts velomobiel
|
|
Je had de 'Da cann...Wim -de roetsende — 10:42 PM |
|
Lamp op muts velomobiel
|
| Je had de 'Da cannon...Frutsel — 10:40 PM |
|
Hork van de dag
|
| Daar komt de auto va...Jeroen S — 09:49 PM |
|
Hork van de dag
|
| Haha, deze automobil...-Nico- — 09:43 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| Dat vind ik ook alti...Jeroen S — 09:35 PM |
|
Gestroomlijnde tweewieler
|
|
Deze fiets vind ik...Arend-Jan — 09:30 PM |
|
Mango Sport op 2dehands
|
| Ik had er nog nooit ...melle z — 09:00 PM |
|