28-Nov-2021, 03:55 PM
(27-Nov-2021, 09:36 AM)PietV* schreef:(26-Nov-2021, 11:55 PM)amararock schreef: Je zult in het verkeer altijd samen moeten werken om het goed te laten verlopen. Anticiperen en fouten van anderen oplossen. Het is niet zij en wij. Het is alleen wij. Alle verkeer samen.
Maar onder alle soorten verkeersdeelnemers bevinden zich personen met wangedrag, die zich weinig aantrekken van de gedragsregels. Daarbij is snelheid de gevaarlijkste factor. Als de snelheid 0 is, zijn er geen aanrijdingen en vallen er veel minder doden. Alleen de natuurlijke sterfgevallen.
Snelheid is zeker de belangrijkste gevaarfactor maar massa telt zeker ook mee. De vergelijking voor kinetische energie is immers:
Ek = ½ m v²
Dus 10% extra snelheid geeft 21% extra energie en 10% extra massa geeft 10% extra.
Dus stel:
Een voetganger à 70 kg en 1,5 m/s (5,4 km/u) => 0,079 kJ
Een fietser à 70 kg + 15 kg en 7,0 m/s (25 km/u) => 2,0 kJ
Een velonaut à 70 kg + 30 kg en 10 m/s (36 km/u) => 5,0 kJ
Een automobilist à 70 kg + 1.200 kg en 10 m/s (36 km/u) => 127 kJ
Een automobilist à 70 kg + 1.200 kg en 17 m/s (61 km/u) => 184 kJ
Deze energie bepaalt de impact, en uiteindelijk grofweg de kans op overlijden van een onbeschermde mens, als er een (frontale) botsing plaatsvind.
Ik denk dat afleiding en inschattingsfouten van beide betrokkenen samen de oorzaken van vrijwel alle (tweezijdige) verkeersongevallen dekken.
(28-Nov-2021, 01:56 PM)Willeke_IGKT schreef: Uiterst rechts rijden met een gewone rechtop zitter is ook vaak niet veilig, het risico om met je trapper de stoeprand te raken is vaak best groot. En er zitten allerlei kuilen en putten in die strook.
Plus vuil, glas, scherpe stenen.. Ik vind het een mooie richtlijn om, waar geen fietsstrook ligt, met de fiets in het rechterspoor van de auto's te rijden. Ik verwacht van motorrijders overigens dat ze ongeveer in het linkerspoor rijden.