30-Nov-2021, 09:05 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Nov-2021, 11:10 AM door Roepers.)
Het zijn natuurlijk niet alleen de mensen die debet zijn aan het niet zien. Moderne auto's hebben enorme dode hoeken. Laatst reed ik een Renault Zoë. Ik kijk over mijn schouder om in te voegen en zie alleen de b-spijl. De a-spijl is ook enorm. Ik zag een keer een lege rotonde voor mij. Duikt er ineens een auto achter de a-spijl op.
In mijn Dafje is het zicht rondom echt veel en veel beter. Moderne auto's hebben een achteruitrijcamera. In mijn Dafje kom ik niet op het idee dat dat nodig zou zijn. De spijlen zijn natuurlijk het gevolg van de steeds hogere botsproefeisen die er zijn gesteld en wat dat betreft is de kans om een botsing te overleven gigantisch toegenomen. Het kind van de rekening zijn de zwakkere verkeersdeelnemers die nu moeilijker waar te nemen zijn.
En dan zit er ook een grote hoeveelheid afleiding in moderne auto's. De gevolgen daarvan zouden niet zo dramatisch zijn als het zicht rondom veel beter zou zijn. Immers, even niet opgelet en de andere verkeersdeelnemer kun je niet meer zien vanwege de dode hoek.
En dan beschikken auto's tegenwoordig ook over heel veel vermogen. Ze zitten in een paar seconden op 100km/h per uur. Dus op een bochtig traject kun je na een bocht heel snel weer op snelheid zijn, in een auto met veel afleiding en grote dode hoeken.
Kortom een signaalkleur is beslist nuttig maar helpt niet tegen dode hoeken. Ik sluit zelfs niet uit dat die dode hoek een rol heeft gespeeld bij het ongeluk met de vuilniswagen. Dus een hele grote velomobiel helpt ook niet.
Groet,
Marco, voor wettelijke eisen aan maximumvermogen en minimaal zicht rondom ipv hogere botsveiligheid, Roepers
In mijn Dafje is het zicht rondom echt veel en veel beter. Moderne auto's hebben een achteruitrijcamera. In mijn Dafje kom ik niet op het idee dat dat nodig zou zijn. De spijlen zijn natuurlijk het gevolg van de steeds hogere botsproefeisen die er zijn gesteld en wat dat betreft is de kans om een botsing te overleven gigantisch toegenomen. Het kind van de rekening zijn de zwakkere verkeersdeelnemers die nu moeilijker waar te nemen zijn.
En dan zit er ook een grote hoeveelheid afleiding in moderne auto's. De gevolgen daarvan zouden niet zo dramatisch zijn als het zicht rondom veel beter zou zijn. Immers, even niet opgelet en de andere verkeersdeelnemer kun je niet meer zien vanwege de dode hoek.
En dan beschikken auto's tegenwoordig ook over heel veel vermogen. Ze zitten in een paar seconden op 100km/h per uur. Dus op een bochtig traject kun je na een bocht heel snel weer op snelheid zijn, in een auto met veel afleiding en grote dode hoeken.
Kortom een signaalkleur is beslist nuttig maar helpt niet tegen dode hoeken. Ik sluit zelfs niet uit dat die dode hoek een rol heeft gespeeld bij het ongeluk met de vuilniswagen. Dus een hele grote velomobiel helpt ook niet.
Groet,
Marco, voor wettelijke eisen aan maximumvermogen en minimaal zicht rondom ipv hogere botsveiligheid, Roepers