30-Nov-2021, 03:57 PM
Er is nog een ander fenomeen behalve polderblindheid dat kan leiden tot het niet zien van een kruisende weggebruiker.
Het komt neer op dat voor jou het aankomende vervoersmiddel stationair lijkt, doordat de hoek waaronder je hem ziet niet verandert.
Als je een rechte kruising hebt met twee auto's die daar 100 meter vanaf zijn, zien ze de ander op 45 graden. Als ze even hard rijden, zien ze elkaar continue op 45 graden. Hierdoor worden je hersenen niet getriggered door een beweging (je kan relatief makkelijk beweging zien met je hele oog ten opzichte van een stationair beeld dat je moet analyseren met het midden van je netvlies).
Hersenen zijn maar zeer beperkte computers die met veel kunst- en vliegwerk doen alsof ze enorm veel data kunnen verwerken. Dat breekt ons op als we op de limiet gaan zitten, zoals met snel bewegen (geldt niet alleen voor auto's).
Het komt neer op dat voor jou het aankomende vervoersmiddel stationair lijkt, doordat de hoek waaronder je hem ziet niet verandert.
Als je een rechte kruising hebt met twee auto's die daar 100 meter vanaf zijn, zien ze de ander op 45 graden. Als ze even hard rijden, zien ze elkaar continue op 45 graden. Hierdoor worden je hersenen niet getriggered door een beweging (je kan relatief makkelijk beweging zien met je hele oog ten opzichte van een stationair beeld dat je moet analyseren met het midden van je netvlies).
Hersenen zijn maar zeer beperkte computers die met veel kunst- en vliegwerk doen alsof ze enorm veel data kunnen verwerken. Dat breekt ons op als we op de limiet gaan zitten, zoals met snel bewegen (geldt niet alleen voor auto's).