30-Nov-2021, 10:14 PM
(30-Nov-2021, 03:57 PM)Frutsel schreef: Er is nog een ander fenomeen behalve polderblindheid dat kan leiden tot het niet zien van een kruisende weggebruiker.
Het komt neer op dat voor jou het aankomende vervoersmiddel stationair lijkt, doordat de hoek waaronder je hem ziet niet verandert.
Dat is zo. Je krijgt te weinig prikkels om alert te zijn.
(30-Nov-2021, 03:57 PM)Frutsel schreef:
Als je een rechte kruising hebt met twee auto's die daar 100 meter vanaf zijn, zien ze de ander op 45 graden. Als ze even hard rijden, zien ze elkaar continue op 45 graden. Hierdoor worden je hersenen niet getriggered door een beweging (je kan relatief makkelijk beweging zien met je hele oog ten opzichte van een stationair beeld dat je moet analyseren met het midden van je netvlies).Onze gezichtshoek dichtbij is groter dan veraf. Primair is onze gezichtshoek voor het scherp verder weg kijken maar circa 30 graden. Secundair circa 60 graden. Daarbuiten nemen weinig meer waar.
45 graden kunnen we alleen waarnemen als we ons hoofd draaien naar een object. Anders wordt die beweging nooit waargenomen. Als we een rechte kruising naderen en we zien een naderend voertuig op de zijweg, dan is het naderend voertuig vaak eerder bij de kruising dan jezelf. Omdat we dat voertuig maar onder een hoek van 30 graden waarnemen.
https://stringfixer.com/nl/Visual_angle