(02-Dec-2021, 01:40 PM)Niels van der Wal schreef:De verschillen in de top vijf van auto's die vaker bij een ongeval betrokken zijn m.b.t. kleur is inderdaad niet zo groot als menigeen verwacht. Zoveel procent boven gemiddeld. Maar er zijn ook kleuren die zoveel procent beter scoren dan gemiddeld. En het aantal personenauto's in de signaalkleuren kun je verwaarlozen.(02-Dec-2021, 01:26 PM)Lopopodium schreef: Ik vind die verschillen maar marginaal.Ook hieruit kun je de conclusie trekken dat het niet de kleur is die veiligheid biedt; maar de vorm.
"1. Roze (2,35 %), 2. Bruin (2,28 %), 3. Crème (2,19 %), 4. Zwart (2.12 %) en 5. Grijs (2,00 %)"
Kies dus de kleur die je het prettigst vindt in de vorm die veilig (en sociaal?) is.
Bovendien kunt je de autokleur verwaarlozen bij nacht en eenzijdige ongevallen. Maar je kunt wel de conclusie trekken dat de kleur mede bepalend is voor je veiligheid. Dus kleur biedt meer veiligheid omdat signaalkleuren de kans op menselijk falen in het verkeer verkleint. En menselijk falen is de grootste ongevalsoorzaak.
Zowel bij de politie als bij de marechaussee is jarenlang gestoeid over de veilige kleur motorkleding. Inmiddels is gebleken dat signaal gele motorpakken de meeste veiligheid biedt. Dus de kleur die het hem doet.