25-Dec-2021, 01:15 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Dec-2021, 01:15 AM door 365cycle.)
(25-Dec-2021, 12:17 AM)Bacchus schreef: UCI-fietsers (groepen, remtechniek)Daar speelt volgens mij nog wat anders mee.
Ik weet vrij nauwkeurig hoe sterk ik ben, vermogen X voor tijdsduur Y zeg maar.
Tot zo'n 85% van dat vermogen ben ik prima scherp, kan ik goed anticiperen etc.
Nu rijd ik weleens met iemand met een snelle fiets die ook nog eens flink sterk is. We houden allebei van snelheid en dan ga je weleens tot het gaatje. Afgelopen zomer hebben we proefondervindelijk vastgesteld dat dat op de openbare weg vaak gewoon geen goed idee is; hij zag een keer een auto over het hoofd (de automobilist zag hem gelukkig wel op tijd), ik eindigde op het randje van de sloot door een inschattingsfout die ik normaal gesproken gewoon niet op die manier maak.
Hoewel het niet zo voelt, gingen we dus allebei domme fouten maken, en hebben we afgesproken max. effort te bewaren voor lange, lege, (zo goed als) rechte stukken, want zeker met een Milan gaat het dan vaak gewoon te hard.
In zo'n groepje wielrenners is er vaak wel eentje die het héél zwaar heeft, soms meer dan één. De veiligheid van de groep hangt voor een belangrijk deel ook af van de zwakste schakel. Als die dan op het verkeerde moment niet helemaal scherp is doordat ie zichzelf totaal aan het uitwringen is, kan dat vervelende situaties opleveren.