14-Feb-2022, 10:08 PM
(14-Feb-2022, 09:16 PM)Hoekie schreef:
Over drempels: Rij met willekeurig welke auto (proefondervindelijk ervaren) ongeveer dubbel de toegestane snelheid en je hoort alleen even de schokbrekers. Voor velen alleen maar leuk. Dan zijn betonnen bloembakken al beter, maar als je daar op knalt. Ook in het kader "wie dat verzonnen heeft.."
Heeft ook te maken met de lengte van de wielbasis en het type veren dat eronder zit. Met m'n Citroën kon ik echt met een totaal belachelijke snelheid over stoterige drempels. Merkte je binnenin niet heel veel van (als je normaal deed eigenlijk niets). Een SUV met luchtvering kan dat nog wel langer volhouden, door de langere veerweg. Wegluis zoals de Peugeot 107/108 is dan weer stoterig. En wie rijden er vaak het hardst op drempels? Juist, mensen met grote dikke bakken. De drempels missen hun doel.
(14-Feb-2022, 09:16 PM)Hoekie schreef: Dan beter zoals hier en is iedereen blij denk ik
https://www.google.nl/maps/@51.5436249,3...384!8i8192
Ik word juist niet blij van die dingen. Automobilisten verwachten dat je als fietser er rechts langs gaat, maar wie kom je tegen als een automobilist precies náást je weer naar z'n eigen weghelft gaat...? Dit kan alleen maar als er een fysiek afgescheiden fietspad ligt, dus met een stevige rand. En da's dan ook weer niet heel veilig, want als je daar als fietser overheen zou vallen, belemmert het bord het zicht achter de wegversmalling, en ziet die appende automobilist die met een noodvaart aankomt je misschien niet eens liggen.
(14-Feb-2022, 09:29 PM)Hoekie schreef:
We zouden een constructie moeten hebben die na een drempel de kont naar beneden trekt. Zoals ik destijds met een Ford C-Max gehad heb. Eerste keer raar, daarna prettig.
Moet zeggen dat die Risse-demper het eigenlijk vrij goed deed, al zijn er idd wel grenzen aan dat bereik.
(14-Feb-2022, 09:21 PM)PietV* schreef: Vering verhoogt het comfort, maar verziekt de wegligging. Veerdemping ook wel schokdemping of schokbreker genoemd, verbetert het wegcontact en verhoogt de wegligging, maar doet het comfort geweld aan.Denk dat uiteindelijk de enige manier om het écht goed te doen met een actief hydraulisch of pneumatisch veersysteem is, ook voor wegligging in de bochten (al trek je met zo'n veersysteem wel echt het koord uit je band in bochten
Het grote voordeel van veerdemping is dat ongewenste verticale bewegingen wordt voorkomen. Ongewenste veerbewegingen slurpen energie en dat scheelt in horizontale snelheid en bandenslijtage omdat de luchtband als luchtveer ook wordt gedempt en niet gaat "gummen". Schokdempers zorgen dat de veerbewegingen tussen het onafgeveerde onderstel en het afgeveerde deel van het voertuig wordt begeleid.
Schroefveren hebben als groot nadeel dat actie ook reactie is. Elastomeren zijn progressieve (rubber)veren. Naarmate de elastomeer wordt belast neemt de veerweg af. Ook neemt die elastomeer wat wrijvingsenergie op bij vervorming. Maar nog steeds actie/reactie. Dat progressieve veerkarakter geldt ook voor luchtveren, maar met nagenoeg dezelfde actie/reactie.
Wrijvingsdempers hebben als groot nadeel dat in stilstand de wrijving redelijk groot is en in beweging nauwelijks meer dempt.
Het mooiste systeem blijft een soepele veer, met naar wens een progressief karakter, i.c.m. instelbare hydraulische veerdempers rondom. Hydraulische dempers hebben namelijk een progressieve vloeistofweerstand. Vergelijkbaar met de luchtweerstand. De weerstand neem kwadratisch toe met de stroomsnelheid in de demper.
![Tongue Tongue](https://ligfietsers.nl/images/smilies/tongue.png)
De Citroën Xantia Activa heeft met zo'n systeem heel veel indruk gemaakt. Niet alleen op mij, ook op de rest van de autowereld; Ze zijn heerlijk comfortabel als je rustig rechtuit rijdt, ook als het wegdek slechter wordt, maar het record op de elandproef staat nog steeds op naam van die auto.
Wat uitleg/beelden
Op het circuit - let hierbij ook op hoe vlak het beeld van de dashcam blijft. De 924S die er een tijd voor zit heeft in principe de betere kaarten, want betere vermogen/gewichtverhouding, betere gewichtverdeling (50/50), minder gewicht, lager, geen turbogat, en achterwielaandrijving ipv voor.