(18-Feb-2022, 11:31 AM)ekleiberg schreef:(15-Feb-2022, 12:34 PM)PietV* schreef: Een stabilisatorstang in een velomobiel is lastiger om in te bouwen. De stang moet binnen het casco voor de stroomlijn en kan door de wielophanging geen deel uitmaken van de draagarmen. Velomobielen hebben vaak aan de onderzijde geen driehoek als wieldraagarm, maar een ongelijkzijdige vierhoek. Een stabilisator zal dan aan beide zijden een koppelstang krijgen om de verplaatsing van de veerpoot tijden het sturen op te vangen. Dat maakt de zaak complex en zwaar.
https://www.mvwautotechniek.nl/stabilisator/
Maar niet onmogelijk: Ligfiets.net | Stabilisatorstang
Leuk om te lezen dat het voordeel van een stabilisator zoveel invloed heeft op de wegligging. De stabilisator inbouwen binnen de carrosserie, lees stroomlijn, is een uitdaging. Zoals je op de foto's kunt zien is gebruik gemaakt van koppelstukken tussen stang en veerpoot.
(18-Feb-2022, 03:29 PM)berth9999 schreef:Ik heb ruim 23 jaar ervaring in een Alleweder en redelijk wat ervaring in Quest en Strada. Het lagere zwaartepunt van een Milan blijft een voordeel. Maar als een velomobiel gelijkwaardig wordt afgeveerd en veergedempt, onder gelijke spoorbreedte en zwaartepunt, dan zijn de verschillen in de bochten zeer klein. Het onderstel is bepalend. Mooier kan ik het niet schrijven.(18-Feb-2022, 01:00 PM)PietV* schreef: Met alle respect. Wat is het verschil tussen een Milan en een Alleweder die beide gelijk zijn afgeveer en veergedempt met dezelfde spoorbreedte. Alleen de prijs. Beide kantelen even snel bij gelijk spoorbreedte en bochtsnelheid.
Nah. Ik heb een Alleweder en een Quest gehad en proef gereden in een Milan GT (mijn volgende). Het is geen vergelijking. Ik denk zelf mede omdat ik in ieder geval ten opzichte van de Alleweder een lager zwaartepunt heb. Ook ik heb de Alleweder een keer op zijn kant gehad trouwens. Ook zo'n gemeen fout liggende bocht zoals in het filmpje, en net in de bocht een hobbeltje op het verkeerde wiel..... De Quest die ik daarna meer dan negen jaar heb gehad heb ik nooit op zijn kant gehad.