21-Feb-2022, 02:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Feb-2022, 02:31 PM door 365cycle.)
(21-Feb-2022, 01:52 PM)Roepers schreef: Inderdaad. Bij ouderen kan het misschien gaan om andere dingen dan zo snel mogelijk rijden.Zo bedoelde ik het eigenlijk nog niet eens. Een ligfiets ook met ondersteuning snel maken, dáár doelde ik op.
Een Stromer ST5 kan tot zo'n 49 km/h rijden, maar alleen als je zelf ook relatief hard trapt; het vermogen dat er voor nodig is om dat tempo vast te houden is vermoedelijk rond de 800 watt. Wettelijk bepaald is dat je 1/4e deel zelf moet trappen, 800/4 = 200 watt. Da's niet weinig, zeker niet voor een forens zonder echt sportieve ambities.
Pak je een QuattroVelo, dan waren er genoeg dagen waarop ik 49 km/h best een tijd kon volhouden. Meer dan 300 watt heb je echt niet nodig om in zo'n fiets dat tempo te rijden. Houdt dus in dat je met speed pedelec ondersteuning 49 km/h zou kunnen rijden met een eigen input van minder dan 100 watt. Dan ben je dus wel lekker aan het bewegen, maar rijd je jezelf niet keihard in het zweet, en ben je toch enorm aan het opschieten. Leukste is nog dat je met een 48V 15 Ah accu dan dus bij volle snelheid een actieradius hebt van zo'n 150 km.
Zou je een Milan pakken, dan heb je nog minder vermogen nodig om 49 km/h te rijden. Ook als die fiets veel zwaarder is dan mijn Milan op dit moment is, want als de boel eenmaal rolt ben je dus niet meer aan het versnellen en heb je enkel last van een klein beetje extra rolweerstand. Als je hier ondersteuning inbouwt zonder kenteken, dan zou m'n oma dus zelfs heel vlot op 25 27 km/h (lekker gebruik maken van de wettelijke marge ) gezeten hebben, daarna zou ze dan op eigen kracht misschien wel 30 km/h kunnen kruisen.
Dan wordt de actieradius helemáál leuk: Al die ANWB-stellen die nu klagen over de beperkte actieradius van hun E-bikes kunnen dan lekker doorkarren, want de motor wordt alleen aangesproken als ze op tempo moeten komen. Misschien zijn mijn 3 van mijn 5 Ah accu's (3x 12.6V) dan al wel genoeg om een hele dag te rijden...
Meer "sustainable" wordt E-biken echt niet.
(21-Feb-2022, 02:07 PM)ThijsR schreef: Speaking of which, Carver heeft blijkbaar tegenwoordig ook 80km/u modellen in de range. Dat wist ik nog niet!Misschien toch maar eens naar Dronten gaan. Paulus (schadehersteller van velomobiel.nl) heeft een Carver v/d zaak
Nadeel van die Carver vind ik dat het toch vooral een elektrische "mini-auto" is. Veel beter dan een echte auto, maar toch.