(21-Feb-2022, 07:36 PM)PlantageBohémien schreef: Een 1000 watt motor inbouwen heeft weinig zin, het plezier is snel voorbij wanneer de accu leeg is, je zou een groot en zwaar accu pakket in moeten bouwen, je velomobiel wordt veel te zwaar, krijg je hetzelfde probleem als met elektrische auto's
In een brommobiel geen probleem. De meeste brommobielen hebben een actieradius van tenminste 100 km. Een dubbel accupakket 200 km of driedubbel 300 km, geen probleem.
Artikel 1 sub c Wegenverkeerswet 1994
motorrijtuig op vier wielen, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h en een ledige massa van minder dan 350 kg, de massa van de batterijen in het elektrisch voertuig niet inbegrepen, uitgerust met:
- een motor met elektrische ontsteking (benzine) met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3;
- een motor met inwendige verbranding (diesel) en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW;
- een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW
De brommobiel, met Verklaring van Overeenstemming, is een geduchte concurrent een toekomstig velomobiel in speed pedelec uitvoertuig. Zeker voor de ouderen die van comfort en gezelligheid houden met z'n tweeën naast elkaar.
(21-Feb-2022, 04:48 PM)ThijsR schreef: Ik zit overigens te zoeken naar wetgeving, maar vind niet een maximaal ondersteuningspercentage in de Nederlandse wetboeken. Wel de begrenzing op 45 km/u en een motorvermogen van maximaal 4kw.
Je zult diep moeten zoeken in de Verordening EG 168/2013. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/...68&from=EN
Het is reeds geïmplementeerd in de Regeling voertuigen, Hoofdstuk 3 en 4.
Of in eenvoudig Nederlands: https://www.raivereniging.nl/dossiers/speed-pedelec