24-Feb-2022, 01:50 PM
(24-Feb-2022, 01:07 PM)365cycle schreef:Nu gaan we op finesses in. Heel dicht op een fietser rijden is voor de bestuurder van de auto gebrek aan verkeersinzicht of een vorm van dwangmatigheid en "bedreigend" voor de fietser. Geen hinder.(24-Feb-2022, 12:01 PM)PietV* schreef: Onder hinder wordt verstaan andere hinder dan de normale verkeershinder. Bewust hinder veroorzaken.Daar hoort heel dicht op een fietser rijden, wat niet vaak maar wel regelmatig gebeurt, toch wel bij? Minstens zo gevaarlijk als bumperkleven bij een automobilist.
Krap inhalen en vervolgens een remactie bij een fietser veroorzaken (door er heel kort voor te gaan rijden met een lagere snelheid) lijkt mij ook bewust hinder veroorzaken. Of zie ik dat verkeerd?
Dicht op een fietser rijden kan voorkomen als fietsers verspreidt over een fietsstrook rijden en de regelmaat van de tegenliggers om alle fietser in een keer te passeren niet kan. Dat leidt soms tot krap inhalen en kort voor de fietser invoegen. De grens tussen normale hinder en onnodige hinder. Dat gebeurd op een rijbaan met meerdere soorten bestuurders. Vooral in de spits op sluiproutes. Geven en nemen. Waar ligt de grens voor de automobilist en waar voor de fietser? Bij de zwakkere in het verkeer ligt die grens volledig anders.
De schijnveiligheid op fietsstroken.