16-Mar-2022, 10:07 AM
(16-Mar-2022, 09:29 AM)Roepers schreef: Bij Katanga kan ik niets vinden over prijsverhogingen van de WAW. Ik vraag mij af of de levertijd van een WAW niet korter is dan van veel andere velomobielen. Het probleem is namelijk steeds dat velen steeds dezelfde velomobielen willen (of van dezelfde fabrikant). Andere velomobielen zijn in hun ogen namelijk inferieur (het Volkswageneffect). Ik denk dat dat best meevalt en dat meer diversiteit de velomobielmarkt goed zou doen.
(16-Mar-2022, 09:49 AM)pietandringa schreef: Het aanbod van diverse modellen velomobielen is nog nooit zo groot geweest. Bijna alles komt uit de fabriek in Roemenië, zeker als je naar verkoopaantallen kijkt.Heb het tegen 3 van de 4 ontwerpers al eens gezegd: Gezien ze met een steeds grotere omzet bouwen op één onderneming in Roemenië zouden ze hun risico moeten spreiden.
Eerder was het met de grote vraag naar slechts een paar modellen niet zo logisch, gezien je dan ook meer mallen moet gaan maken. Nu levert alleen velomobiel.nl 5 en straks 6 modellen. Ook Intercity Bike heeft straks twee modellen met verschillende hoofdmallen, die ook nog eens eenvoudiger te bouwen zijn dan bijvoorbeeld een QuattroVelo. Het zou niet gek zijn om op twee ondernemingen te bouwen die die dingen kunnen maken. Je kan dan kiezen voor:
- dicht bij elkaar (Breaza en Câmpina), zodat medewerkers met specifieke vakkennis een keuze hebben en dus niet direct verloren zijn bij een vertrek;
- geografische risicospreiding (Roemenië en Polen, ik noem maar wat);
- een combinatie van beide (Breaza in Roemenië en Ruse in Bulgarije, verschillende landen maar minder dan 200 km ertussen), zodat je nog wel aan onderdelenuitwisseling etc. kan doen.
Stel je eens voor dat Poetin niet (alleen) Oekraïne, maar (ook) Roemenië was binnengevallen; dat zou voor de aantallen vluchtelingen etc. weinig uitgemaakt hebben, maar het zou wel direct betekenen dat de stroom aan velomobielen in één klap opdroogt. Voor ons misschien niet direct rampzalig, maar voor de ondernemers mogelijk wel.
Daarnaast kan een tweede fabriek laten groeien de eerste scherp houden; mits goed afgesproken hoeft dat niet negatief te zijn, ook niet voor de eerste fabrikant.