17-Mar-2022, 05:46 PM
(17-Mar-2022, 05:14 PM)Bart Verbeek schreef: Langzaamaan begint al wel een beeld te ontstaan, dankzij de vele reacties hier. Voorlopig is het kennelijk nog te vroeg om een beslissing te nemen. Dus dit is het plan:
- zodra ik me goed genoeg voel, eerst maar eens naar Dronten voor wat proefritjes
- in mei, als het vakantiegeld komt, schaf ik een niet te dure tweedehands velomobiel aan, waarschijnlijk een Quest (of een QV+, als die er zijn van een betaalbare leeftijd)
- dan eerst maar eens een jaartje rijden, zodat ik zie waar het heen gaat met mijn conditie en gezondheid
- dan pas kan ik een keuze maken, ondersteuning toevoegen of overstappen op een lichter en sneller model
- op enig moment, afhankelijk van de financiën, een elektrisch ondersteunde bakfiets aanschaffen zodat ik geen auto meer nodig heb
Ik kan hier alleen maar vóór pleiten.
Er zijn allerlei modellen, met allerlei doeleinden en ook voor- en nadelen. Qua pasvorm, aandrijving, wendbaarheid, comfort, laadruimte, afmetingen, rijgedrag op lagere vs hogere snelheden...
Heb je serieus interesse, zet je gebruikseisen op papier en laat je informeren! Zeker de verschillende mensen in Dronten weten van een hoop verschillende modellen en hebben allerlei zaken al meegemaakt. Plus, je kunt vast wel even ergens in proefzitten en/of -rijden.
Persoonlijk kan ik nog wel eens doorslaan in het zoeken naar "de optimale optie". Ik rijd nu een Mango, maar kan waarschijnlijk net zo goed met een Quest, WAW, Strada, DF, QV, of noem het maar op, hetzelfde bereiken (give or take een paar minuutjes per rit).
De Mango is voor mij vooral handig omdat ie niet zo groot is en een goeie draaicirkel heeft, maar ook dat is geen onoverkomelijk punt.
Wat ik hiermee wil zeggen: het lekkerst is om gewoon te gaan rijden. Ik denk dat het geen zak uitgemaakt had welke VM ik het eerst in was gestapt. Rijden is beleven!
En de bakfiets ben ik ook helemaal vóór Wij hebben intussen 90-95% van de korte ritjes geëlimineerd dankzij de bak.