18-Mar-2022, 09:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Mar-2022, 09:49 PM door 365cycle.)
(18-Mar-2022, 06:26 PM)Lopopodium schreef: En dan wil je ook nog eens terug? En de heen- of terugweg met wind tegen? Dat wordt in totaal al gauw twaalf tot zestien uur fietsen. En dan moet je waarschijnlijk ook nog de Veluwe over, meerdere klimmen tot 110 meter hoogte.Met een Milan GT heb je nooit écht wind tegen Heerlijke fiets, ik denk dat ik 500 km op een dag ook zonder problemen voor elkaar krijg. De bedoeling was eigenlijk om dat te proberen naar Spezi (Germersheim): op vrijdag 517 km heen, op maandag 517 km terug, en tussendoor nog een beetje over de beurs strompelen.
Maar aan de andere kant, toch leuk eens te proberen. Maar wat als je toch strandt, kan je dan met de trein verder / terug?
(18-Mar-2022, 06:52 PM)berth9999 schreef: Ik verwacht in 1 van de meest gestroomlijnde velomobielen (Milan GT) aanmerkelijk verder te komen in dezelfde tijd. Ik zie mensen 40 km/u of verder rijden in dergelijke fietsen. 30 km/u lijkt me om te beginnen voor mezelf dan zelfs voorzichtig geschat. Ik denk dat mijn begindoel, mijn zus, al meteen in minder dan 4 uur haalbaar is.Ik rijd idd weleens 40/uur, en ook weleens 45 of zelfs tegen de 50, maar het tempo is wel lager op echt lange afstanden. Op 250 km kon ik nog tegen de 40 gemiddeld rijden, maar op een rit van 320 km zat ik aan 35,7 km/h, achteraf wel met nog wat gas over. Toevallig is dat trouwens ook héél dicht bij m'n overall gemiddelde; alle ritten in m'n GT bij elkaar heb ik 35,8 km/h gereden (de groepsritten, kortere stukjes en stadsritten gooien roet in het eten).
Er zijn twee dingen waar je denk ik even aan moet denken:
- gebruik BRouter om je route te plannen. De Fietsersbond-routeplanner is leuk, maar die is niet voorbereid op een 80cm brede fiets waarmee je 50+ kan kruisen. BRouter rekent daar wél mee (in de velomobielstand), en dat gaat ook steeds beter. Vaak is de route die ik daar vandaan haal zomaar 10% langer, maar ook 20-30% sneller dan wat ik uit iedere andere planner peuter.
- Doseren kan je leren. Probeer een goed beeld te krijgen van welke hartslag je een bepaalde tijd goed kan volhouden. Voor 4 uur zal dat lager liggen dan voor één uurtje; ik had kortgeleden eens 159 bpm over 1u37m, op die 320 km rit zat ik als het me goed herinner op 127 bpm (over afgerond 9 uur). Als je dan gaat rijden is af en toe even een uitschieter geen ramp, maar op kruissnelheid wil je dicht bij je geplande hartslag blijven hangen.
Verder zijn de gebruikelijke tips mbt eten enzo gewoon van toepassing.