(22-Mar-2022, 10:56 AM)Bacchus schreef:Het is buiten het onderwerp, maar een ovaal kettingwiel draait met licht wisselende snelheden. Langzamer als je kracht kunt zetten en sneller over de dode punten. Daarmee is vermogenswinst te halen. Met langzamer bewegende spieren kun je meer kracht zetten.(22-Mar-2022, 09:59 AM)PietV* schreef: Ovale kettingwielen ontlasten de knieën niet. Het vertraagt de spiersnelheid op het moment dat het hoogste trapkracht (koppel) kan worden geleverd en draagt bij aan het soepel doordraaien op de dode punten.Dat is wel het idee achter Biopace. Ik zie dat Kraats de andere kant op optimaliseert, dus de bladen zo legt dat je minder koppel en meer snelheid maakt op de dode punten. Dat zou dan inderdaad juist een zwaardere belasting op het kniegewricht geven. Dan snap ik ook een beetje het idee achter de korte cranks: de fietser wil de aandrijving optimaliseren voor een hoge cadans en laag koppel in het algemeen. Dan valt die hogere belasting op de knie uiteindelijk wel mee.
Korte of lange cranks is een ander onderwerp. Met kortere cranks heb je met dezelfde kracht minder koppel. Maar met kortere cranks worden de knieën minder gebogen en met een meer gestrekt been kun je meer kracht zetten. Dus nagenoeg hetzelfde koppel leveren. Het denkbeeldig verlies aan koppel door kortere cranks wordt gecompenseerd door biomechanische voordelen. En het spaart de knieën.
Onderzoek door James C. Martin onder wielrenners toont aan dat er weinig verschil is in koppel en trapvermogen bij gelijkblijvende cadans tussen cranks van 145 en 170 mm lengte.
Dat je met kortere cranks automatisch een hogere cadans gaat aan houden is een fabel.